Mobilné aplikácie sú kľúčovou súčasťou smartfónov, bez ktorých by asi nemali zmysel. Ľudia ich používaním trávia čoraz viac času, vziať im môžu až takmer tretinu z bdelého dňa, teda obdobia, kedy zrovna nespia.
Ukazuje to výročná správa rešpektovanej analytickej platformy App Annie, informuje o nej spravodajstvo BBC.
Používaním mobilných aplikácií podľa správy State of Mobile strávime každý deň v priemere 4 hodiny a 48 minút, čo je o 30 % viac času ako v roku 2019.
Údaj odzrkadľuje správanie používateľov na desiatich popredných trhoch, kde sú mobilné zariadenia veľmi dobre etablované. Ide napríklad o Spojené štáty, Indiu, Japonsko, Kanadu či Singapur.
Používatelia z Brazílie, Indonézie a Južnej Kórey trávia pozeraním do mobilných aplikácií ešte viac času, v priemere viac ako 5 hodín denne. Sedem z každých desiatich minút pozornosti smerovalo do aplikácií sociálnych sietí, foto a video aplikácií.
Streamovanie videa ovládla aplikácia YouTube. Na druhom mieste skončil v mnohých krajinách Netflix. Najsťahovanejšou aplikáciou sa stal TikTok. Používatelia v nej strávili o 90 % času viac než v uplynulom roku.
App Annie odhaduje, že počet aktívnych používateľov tejto sociálnej siete prekoná v druhej polovici roka 1,5-miliardovú hranicu. Rast záujmu sa týka aj aplikácií určených na nakupovanie tovarov či objednávanie jedla.
Platí to tiež pre zoznamovacie, relaxačné, športové a v neposlednom rade pre zdravotné aplikácie, ktoré pomáhajú v určitých krajinách zvládať boj s pandémiou koronavírusu.
Mobilné hry výnimkou nie sú. Rástli najmä jednoduchšie, takzvané príležitostné hry, ktoré si nevyžadujú extra zručnosti a znalosti. V roku 2021 zaznamenali celosvetovo dostupné aplikácie dovedna až 230 miliárd stiahnutí, používatelia v nich minuli zhruba 170 miliárd dolárov.
Cez obchody s aplikáciami pretieklo každú minútu viac ako 320 000 dolárov, čo predstavuje nárast o takmer 20 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2020.
Ekosystém mobilných aplikácií hodnotí platforma App Annie ako zdravý. V roku 2021 pribudlo v obchodoch 2 milióny nových aplikácií a hier. Počet tých, ktoré za rok zarobili viac ako 100 miliónov dolárov, stúpol o 20 %.
V kontexte tejto správy to vyzerá, že nástroje digitálnej rovnováhy, ktoré propagujú výrobcovia smartfónov a operačných systémov, nefungujú.
Používatelia vďaka nim získavajú prehľad o tom, ako často svoj smartfón používajú. Nastaviť si v nich môžu obmedzenia, ktoré majú za úlohu odradiť od neúmerného používania aplikácií.
Súčasná situácia ale vyzerá tak, že sme na smartfónoch závislejší viac než kedykoľvek predtým.