Nemecká automobilka Mercedes-Benz elektromobilitu nepodceňuje, čoho dôkazom nie je len najnovší a komerčne dostupný luxusný model EQS, ale i čerstvo predstavený koncept Vision EQXX. Spoločnosť ho predviedla na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2022, ktorý prebieha v Las Vegas.
Hoci je Vision EQXX zatiaľ iba konceptom, od skutočného sveta zase nemá príliš ďaleko. Novinka zrejme poslúži ako predloha reálneho elektromobilu, ktorý by sme mohli spoznať niekedy v (blízkej) budúcnosti.
Pozornosť si v prvom rade pýta futuristický dizajn, ktorý pôsobí elegantne, no športovo. Predĺžená karoséria s výrazne sa znižujúcou zadnou stranou nie je iba módnym výstrelkom. Jej tvar podlieha výbornej aerodynamike, ktorá pomáha naplniť ciele maximálnej prevádzkovej efektivity.
Vision EQXX dosiahol v teste aerodynamiky súčiniteľ odporu vzduchu len cx 0,17, a to pri rýchlosti 140 kilometrov za hodinu. Pre porovnanie, model EQS sa dostal na cx 0,20. Na pomery elektromobilov svieti v tabuľke so špecifikáciami zaujímavá váha 1750 kilogramov.
Podstatná časť hmotnosti patrí trakčnej batérii, ktorá dokáže uskladniť 100 kWh energie. Akumulátor je o 50 percent menší a o 30 percent ľahší ako batéria v elektromobile EQS. Mercedes neprezradil, ako toto kúzlo dosiahol.
Pravdepodobne použil nový typ batérie s vylepšeným chemickým zložením, ktoré pomohlo pozdvihnúť energetickú hustotu batériových článkov. Príkladnú aerodynamiku a ľahšiu, no zároveň objemnú batériu v rovnici efektivity dopĺňa vysoko účinný elektromotor, ktorý dokáže na kolesá preniesť až 95 percent energie.
Deklarovaný výkon 150 kW si pretekársku dráhu nepýta, rovnako však nadbieha efektívnej prevádzke. V mestskej a diaľničnej premávke by ale mal postačovať. Ak všetky tieto časti skladačky spojíme dohromady, dostaneme dojazd presahujúci 1000 kilometrov a spotrebu energie na úrovni 10 kWh na 100 kilometrov.
V reči fosílnych palív, spotreba elektromobilu Vision EQXX zodpovedá približne 1 litru benzínu na 100 kilometrov. Odhad dojazdu je odvodený zo simulácie skutočnej premávky. Reálna prax však môže byť (a asi aj bude) iná.
Keďže je elektromobil konceptom, neprešiel nezávislou certifikáciou úradov, ktoré by dojazd určili podľa štandardov WLTP (Európa) a EPA (USA). Do hry budú okrem toho vstupovať špecifické premenné, ako je napríklad prudké stúpanie do kopca, jazda s „ťažkou nohou“ alebo jazda v chladnom počasí.
Strechu elektromobilu pokrýva 117 solárnych článkov, ktoré dokážu, v ideálnych podmienkach, predĺžiť každodenný dojazd o 25 kilometrov. Skôr ale pôjde o doplnok pomáhajúci trochu kompenzovať celkovú spotrebu energie.
Solárne články dokážu zachytiť len veľmi malé množstvo energie na to, aby rozhýbali na ceste takmer 2 tony vážiaci kus ocele a plastov (a vegánskej kože v interiéri). Na vyhrievanie sedadiel a chod klimatizácie by to ale mohlo stačiť.
Interiér vozidla sa nesie v extravagantnejšom duchu, čo je však pre koncepčné vízie automobiliek viac-menej typické. Áno, zelená je v móde. Návrhári pokryli sedadlá a ďalšie súčasti paluby udržateľnými materiálmi vrátane falošnej (vegánskej) kože.
Cez celú šírku kokpitu sa tiahne obrovský displej s uhlopriečkou 47,5-palca a 8K rozlíšením. Ide o jeden ucelený zobrazovací panel. Súčasné riešenie v elektromobile EQS, displej Hyperscreen, je tvorený tromi samostatnými obrazovkami, ktoré prekrýva vrstva zo skla.
Masívny zobrazovací panel sprostredkuje, okrem iného, prvý 3D navigačný systém pracujúci v reálnom čase, ktorý Mercedes vyvíja v spolupráci so spoločnosťou NAVIS Automotive.
Mercedes to s elektromobilmi myslí vážne. Do roku 2030 minie na transformáciu svojej flotily až 40 miliárd eur. Baterky a elektromotor sa časom dostanú aj do odolnej triedy G a do športových modelov divízie AMG.
Až neskôr uvidíme, koľko vecí sa z konceptu Vision EQXX dostane do bežnej spotrebiteľskej praxe. Azda ich bude čo najviac. Dojazd 1000 kilometrov by mal stačiť aj skepticky naladeným motoristom.