Nedostatok čipov na trhu stále pretrváva. Automobilky problémy s chýbajúcimi polovodičovými súčiastkami riešia rôzne. Autá napríklad vyrábajú bez čipov a odkladajú ich bokom dočasu, kým sa k nejakým čipom nedostanú. Tie potom do už vyrobených áut iba domontujú a pošlú ich do predaja.
Osvedčuje sa tiež cesta skromnejšej výbavy. Svoje vozidlá vyrábajú a ponúkajú bez prvkov nadštandardnej výbavy, ktoré sa bez čipov nezaobídu. Auto bez prémiového audio systému alebo prepracovaného informačno-zábavného systému je lepšie ako žiadne auto.
Bez dobrého zvuku aj bez airbagov
Vyzerá to však, že sa táto stratégia začína podpisovať aj na bezpečnosti. Austrálsky carexpert.com informuje, že divízia Peugeot Austrália začala pre tamojší trh dodávať vozidlá bez bočných airbagov.
Týka sa to dodávok strednej veľkosti s označením Expert (modelový rok 2022). Tie okrem toho prišli o adaptívny tempomat, nahradilo ho jednoduchšie pasívne riešenie. Uvedené prvky výbavy sú rovnako závislé od polovodičových súčiastok.
V prípade vzduchových vankúšov sú ich čipy naprogramované tak, aby rozpoznali prudké spomalenie vozidla a následne airbagy aktivovali. Samozrejme, Peugeot Expert bez airbagov nezostáva, vodiča a spolujazdca budú chrániť predné airbagy. Na palube tiež zostal systém núdzového brzdenia.
Bočné airbagy pritom mnohí považujú za štandard. Väčšina dodávok strednej veľkosti nimi disponuje.
Zmeny sa ale netýkajú verzie dodávky označenej ako Limited Edition Expert Sport. Aby toho nebolo málo, model Expert (2022) je asi o 2 tisícky dolárov drahší ako generácia Expert (2021).
Magazín carexpert.com pripomína, že vodiči dodávok trávia za volantom viac času než väčšina bežných účastníkov cestnej premávky. Čeliť tak môžu vyššiemu riziku dopravných nehôd. Airbagy navyše by sa im teda určite hodili.
Rozhodnutie francúzskej automobilky okresať bezpečnostnú výbavu je prinajmenšom kontroverzné. Peugeot vo vyhlásení uviedol, že v snahe minimalizovať vplyv nedostatku čipov na dostupnosť vozidiel došlo k úprave v špecifikácii radu ľahkých úžitkových vozidiel Peugeot Expert (2022).
V súvislosti s chýbajúcimi súčiastkami tiež povedal, že globálny automobilový priemysel čelí výnimočnej situácii. Výrobnú činnosť preto musela automobilka prispôsobiť aktuálnej situácii.