Svet sa postupne ale isto začína zameriavať na dôležitosť ekologickej zodpovednosti. Už dávno nie je v poriadku netriediť plasty či papier, už dávno nie sú naftové autá najpopulárnejšie a podobne. Jedna zo spoločností, ktorá dopad na životné prostredie berie skutočne vážne a ktorá sa snaží ísť príkladom pre všetkých naokolo, je Mobilonline sídliaci v Lučenci.
Spoločnosť už dlhú dobu využíva ekologické spôsoby balenia telefónov z výkupu, investuje do udržateľných projektov, sadí na Slovensku stromy a mnoho ďalšieho. Teraz sa majitelia firmy Milan a Tatiana Kovalančíkovci púšťajú do ďalšej etapy, ktorá firmu môže posunúť na čelo nielen na Slovensku, ale aj na celom svete.
Z 80 % recyklovaný materiál
Mobilonline je síce firma zo srdca Novohradu, to jej však nebráni inovovať rýchlejšie než mnohé nadnárodné reťazce. Ich najnovším počinom je ekologická predajňa, ktorú firma otvorila v „rodnom“ Lučenci. „Predajňa je zo 70 % vyrobená z recyklovaného papiera, 17 % tvorí recyklované drevo, 2 % sklo a zvyšných 8 % uzatvára podlaha,“ povedal Milan Kovalančík.
Ten sa so svojou túžbou priblížiť sa k uhlíkovej neutralite obrátil na architektonický ateliér GutGut, s ktorým už v minulosti spoločnosť spolupracovala na mnohých projektoch. „Mojím cieľom je čo v najväčšej miere chrániť prírodu a byť lídrom v oblasti recyklovania mobilných telefónov, smart hodiniek, tabletov a notebookov. Predajňa z recyklovaných materiálov je taká čerešnička na torte. S týmto chceme dať najavo, že to s ochranou a udržateľnosťou myslíme naozaj vážne,“ hovorí Milan Kovalančík v rozhovore pre TECHBYTE.
„Udržateľnosť je nutnosťou doby. Je to axiomatickým prístupom pri väčšine projektov. Predajné miesta Mobilonline, ktorej na tejto problematike záleží, by mali odzrkadľovať túto skutočnosť a nepriamo to komunikovať zákazníkom,“ hodnotí projekt Štefan Polakovič z GutGut.
Kartón, sklo, drevo a technológie
Predajňa je z veľkej miery vyrobená z tvrdých neošetrených kartónových oblúkov z recyklovaných materiálov, ktoré GutGut zladili so stolárskymi výrobkami, čírym sklom a bielymi stenami. „Mám pocit, že to ide celkom hladko. Vďaka patrí aj všetkým remeselníkom, ktorí sa na projekte podieľajú. Samozrejme, museli sme nájsť kompromisy, a to hlavne v nákupných centrách, kde musíme vyhovieť istým normám, hlavne horľavosti. Napriek tomu sme sa vykoľajili iba minimálne,“ dodáva Polakovič.
Podľa Kovalančíka vie každý spraviť správny krok k tomu, aby chránil okolie okolo seba. Aj napriek tomu si dáva pozor a nová predajňa, ktorá je prvou lastovičkou vo vízii ukázať Slovensku, že úspešným sa dá byť aj ekologicky, musí prejsť záťažovou skúškou. „Je to test ako sa recyklovaný papier bude správať pri zaťažení. Takisto musíme otestovať ako sa bude pod veľkou záťažou správať prírodný vosk, ktorým je predajňa ošetrená,“ dodáva Kovalančík.
Čo bude ďalej?
Čo bude ďalej? Mobilonline čaká, ako sa budú materiály správať v reálnom svete. Sledovať budú škrabance, integritu materiálu a ďalšie aspekty, ktoré môžu ovplyvniť nielen vzhľad, ale aj pevnosť celej predajne. Ak všetko prebehne podľa plánu, Mobilonline pristúpi k rozširovaniu nového ekologického dizajnu aj do ďalších miest.
Páči sa vám nápad Mobilonline správať sa k životnému prostrediu zodpovedne aj takýmto spôsobom? Dajte nám vedieť v diskusii nižšie!