Takmer tretina Slovákov vo veku od 18 do 60 rokov (30%) plánuje na nákup vianočných darčekov pre svojich blízkych minúť tento rok do 100 eur. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý zrealizovala pre banku mBank.
Viac prostriedkov, od 101 do 200 eur, plánuje vyčleniť na nákup darčekov 28 % Slovákov. Viac ako pätina opýtaných (22 %) plánuje za darčeky zaplatiť od 201 do 300 eur. Bohatšie Vianoce svojim blízkym dopraje 6 % Slovákov, utratiť chcú do 500 eur.
V roku 2020 pritom chcelo na darčeky takúto sumu minúť 5 % Slovákov, v roku 2019 to boli len 3 %, informuje mBank v správe pre médiá.
Nakupovať vianočné darčeky plánuje tento rok až 94 % Slovákov vo veku od 18 do 60 rokov. Podľa výsledkov prieskumu medziročne opäť pribudlo tých, ktorí do vianočných darčekov plánujú investovať viac – sumu nad 200 eur plánuje tento rok minúť 37 % opýtaných. V roku 2020 to bolo 35 % a v roku 2019 32 % opýtaných.
Vianočné nákupy do 50 eur plánuje 12 %, z toho 4 % sumu do 30 eur a 8 % sumu od 31 do 50 eur. Najpočetnejšia skupina opýtaných sa vo svojich finančných plánoch pohybuje v rozpätí od 51 do 100 eur (18 %) a ostáva tak v porovnaní s predchádzajúcim rokom nezmenená.
„Prieskum ukázal, že Slováci pristupujú k svojim financiám zodpovedne aj počas vianočných sviatkov. Až 93 % opýtaných uviedlo, že darčeky pre svojich najbližších zaplatia z vlastného vrecka. Oproti minulému roku tak mierne klesol počet tých, ktorí si chcú na darčeky požičať z 9 % v roku 2020 na aktuálnych 7 %,“ hovorí Robert Chrištof, generálny riaditeľ mBank Slovensko.
Niektorí si na darčeky požičajú
Na pôžičku Slováci najčastejšie využijú pomoc od člena rodiny, priateľa či známeho (3 %), niektorí si požičajú od finančnej inštitúcie (3 %).
Peniaze na vianočné darčeky si sporí a priebežne počas celého roka odkladá len pätina (19 %) respondentov. O niečo viac je tých, ktorí si peniaze na tento účel odkladajú pár mesiacov pred Vianocami (23 %).
Opačne sa však správa viac ako polovica Slovákov (58 %). Tí uviedli, že si na kúpu vianočných darčekov pre svojich blízkych počas roka nesporia. V porovnaní s výsledkami z minuloročného prieskumu ich počet dokonca mierne vzrástol. V roku 2020 takto odpovedalo 55 % Slovákov a v roku 2019 ich bolo rovnako 58 %.
„Aj keď výsledky ukazujú, že Slováci sa kvôli vianočným darčekom nechcú zadlžovať, treba si všimnúť, že mierne vyššiu tendenciu k zadlžovaniu sa pri kúpe vianočných darčekov deklarujú opýtaní z domácností s nižšími mesačnými príjmami, čo môže potenciálne vyvolať ďalšie zadlžovanie týchto domácností,“ konštatuje Martin Slosiarik, sociológ a riaditeľ agentúry Focus.
Takmer polovica (48 %) opýtaných, ktorí plánujú potešiť svojich blízkych vianočnými darčekmi, ich plánuje kúpiť na webových stránkach predajcov, v tzv. e-shopoch. V tesnom závese nasledujú tí, ktorí nakúpia v kamenných predajniach (46 %).
Len malé percento opýtaných na nákup využije mobilnú aplikáciu predajcu (4 %) alebo trhovisko, vianočné trhy či jarmoky (2 %). Slováci vo veku do 40 rokov preferujú pri nákupe vianočných darčekov internetové obchody (18-29 rokov 54 %, 30-39 rokov 55 %), zatiaľ čo vo veku nad 40 rokov postupne narastá uprednostňovanie nákupu vianočných darčekov v kamenných obchodoch.
Medzi Slovákmi vo veku nad 60 rokov 36 % preferuje internetové obchody a 56 % kamenné obchody, uvádza v závere správy mBank.