Formula E a Medzinárodná automobilová federácia (FIA) poskytli prvý pohľad na elektrický monopost 3. generácie (Gen3), ktorý sa predvedie v 9. sezóne (2022 – 2023) Medzinárodného šampionátu ABB FIA.
Pretekársky špeciál 3. generácie bol predstavený vybranej skupine výrobcov, tímom, jazdcom a partnerom v španielskej Valencii, kde prebieha predsezónne testovanie pre 8. sériu Majstrovstiev sveta.
8. séria šampionátu Formula E odštartuje v januári budúceho roka. Bude poslednou pre monopost 2. generácie, ktorý v ďalšom roku nahradí avizovaná novinka. Aj keď elektrické formule nemusia byť pre každého také atraktívne ako klasická benzínová F1, minimálne ich technologické pozadie za pozornosť stojí.
Organizácia sa totižto pochválila, že monopost 3. generácie je najefektívnejším pretekárskym autom sveta. Až 40 percent energie spotrebovanej v pretekoch si má vozidlo vyrobiť samo, pomocou regeneratívneho brzdenia. Rekuperačný výkon dosiahne až 600 kW.
Po ruke sú tiež ďalšie prvenstvá. Pôjde o prvú formulu bez zadných hydraulických bŕzd a zároveň o prvé vozidlo tohto typu s pohonným ústrojenstvom vpredu aj vzadu. Hnací výkon 350 kW sľubuje maximálnu rýchlosť na úrovni 322 kilometrov, resp. 200 míľ za hodinu.
Zrýchlenie, kapacitu batérie a ďalšie detaily si zatiaľ predstavitelia nechávajú pre seba. Nič viac sa nedá vyčítať aj z publikovaných fotiek, stačiť nám musí ľahko osvetlená silueta kontúr chystaného špeciálu.
Šéf Formuly E Jamie Reigle smelo vyhlásil, že sa im podarilo vyrobiť „najrýchlejšie, najľahšie, najvýkonnejšie a najefektívnejšie pretekárske auto“. Spomenul aj udržateľnosť, ktorá sa v rozličných odvetviach skloňuje čoraz častejšie.
„Nulovú uhlíkovú stopu“ špeciálu 3. generácie podporí recyklácia spotrebovaných či zničených súčastí vyrobených z uhlíkových vlákien, ako aj pneumatiky, ktoré budú z 26 percent vyrobené z trvale udržateľných materiálov.