Každý z nás používa alebo minimálne pozná YouTube. Aktuálne ide o jednu z najväčších video platforiem na svete, ktorú denne navštevujú milióny ľudí. A ako všetci vieme, s rastom počtu užívateľov rastie aj počet názorov, ktoré sa nie vždy zhodujú. To vedie k negativite, čo je niečo, s čím nechce mať nič spoločné žiadna svetová platforma. A YouTube nie je výnimkou.
Tím stojaci za YouTube sa nedávno rozhodol pre dôležitý, no podľa mnohých nie až tak šťastný krok. Pod videami prestal zobrazovať počítadlo negatívnych reakcii. Hoci stále máte k dispozícii možnosť takejto reakcie, nemáte ako zistiť, koľko ďalších užívateľov zdieľa voči danému videu rovnaký postoj ako vy. Aktualizácia sa šíri postupne, čiže je šanca, že na svojom zariadení ešte počítadlo vidíte.
Reakcie na rozhodnutie YouTube možno rozdeliť na dva základné tábory. Jeden ho rešpektuje a rozumie dôvodom, ktoré k nemu viedli, druhý ho zase skôr odsudzuje a v nejednom prípade sa odvoláva na slobodný prejav názoru. A pravdu povediac, obidva sú v práve.
Nie každý obsah vytvorený užívateľom je dobrý
Teraz sa však prostredníctvom The Verge dozvedáme, že s odstránením počítadla negatívnych reakcií nesúhlasí ani Jawed Karim, tretí spoluzakladateľ YouTube. Zastáva názor, že zmena povedie k úpadku celej platformy. „Prečo YouTube učinil túto všeobecne nepopulárnu zmenu? Dôvod existuje, ale nie je dobrý a nebude zverejnený,“ píše Karim. „Schopnosť ľahko a rýchlo identifikovať zlý obsah je základnou črtou platformy s obsahom, ktorý vytvárajú užívatelia. Prečo? Pretože nie všetok obsah vytvorený užívateľom je dobrý.“
YouTube svoje rozhodnutie odôvodňuje tým, že pomocou neho bojuje proti negativite súvisacej s rôznymi osobnými útokmi, urážkami a konfliktmi. Taktiež ním podporuje úctivé interakcie medzi divákmi a tvorcami.
Dvojsečná zbraň
Hoci je pravda, že odstránenie počítadla môže viesť k zredukovaniu cielených útokov na určitých tvorcov, YouTube si týmto rozhodnutím skôr uškodil. Keď ako bežní užívatelia hľadáme video venované určitej téme, chceme, aby bolo čo najkvalitnejšie. Jedným z hlavných a najlepších spôsobov, ako si overiť kvalitu videa, je porovnať si pozitívne a negatívne reakcie od komunity, ktorá dané video už videla. Ak prevažujú negatívne reakcie alebo sa nám pomer nezdá dostatočne rozdielny, poobzeráme sa po inej, lepšej alternatíve. Ušetríme tak čas a ešte sa aj dostaneme k lepšiemu výsledku.
Na podobnej báze predsa fungujú aj internetové obchody. Keď sa obzeráme napríklad po novej klávesnici, predtým, než sa rozhodneme minúť v niektorých prípadoch aj vyše stovky eur, si prečítame spätnú väzbu od už existujúcich zákazníkov. Ak ju chvália, budeme si svojím nákupom istejší. Ak nie, môžeme predísť zbytočným nervom a opletačkám s reklamáciou.