Česká automobilka Škoda po dvoch týždňoch neaktivity obnovila výrobu. Prestávku si musela dať kvôli stále pretrvávajúcemu nedostatku čipov. A žiaľ, jej činnosť bude touto situáciou postihnutá aj v nasledujúcich mesiacoch. Bude totiž fungovať v akomsi úspornom režime.
Automobilka v období od januára do septembra takmer zdvojnásobila svoj prevádzkový zisk, a to zo 469 miliónov eur na 900 miliónov eur, informuje agentúra ČTK. „Nedostatok polovodičov a obmedzená dostupnosť dielov v dôsledku úzkych miest v dodávateľských reťazcoch automobilového priemyslu predstavujú od tretieho štvrťroku tvrdý úder pre doterajší silný rastový kurz spoločnosti Škoda Auto,“ uvádza člen predstavenstva, Christian Schenk. „Aj napriek tejto zložitej situácii, ktorá viedla k zníženiu dodávok zákazníkom, sme vďaka dôkladnému riadeniu produktového mixu a trvalému znižovaniu nákladov nakoniec v prvých troch kvartáloch dokázali takmer zdvojnásobiť prevádzkový zisk oproti minulému roku.“
Nedostatok čipov poznačí automobilku na minimálne niekoľko ďalších mesiacov. Údajne bude funovať v obmedzenom režime. „Aj za pretrvávajúci dopyt po našich vozidlách a vysoký stav objednávok musíme našu výrobu obmedziť,“ prehlásil Schenk. O akých číslach sa bavíme? Škoda ráta s tým, že tento rok vyrobí celkovo o 250 tisíc automobilov menej, než sa pôvodne predpokladalo.
Škoda pritom nie je jediná automobilka, ktorá trpí následky polovodičovej krízy. Svoje by vedel povedať aj Volkswagen, ktorý vyrobil o 35 % menej automobilov, či Stellantis, ktorý mal výrobu zredukovať o zhruba 30 %. Dokopy strata týchto automobiliek činí približne 1,4 milióna vozidiel.
Samozrejme, toto je len pár príkladov. Následky si všíma aj Peugeot, ktorý dokonca musel vymeniť digitálne tachometre za analógové.