Spoločnosti Apple sa príliš nepáči, že sa v jej zariadeniach vŕtajú neautorizované servisné strediská. V prípade poruchy iPhonu či iPadu sa snažila zákazníkov smerovať k certifikovaným technikom, čoho posledným dôkazom sa stal iPhone 13.
Pri výmene obrazovky v smartfóne iPhone 13 vykonanej v neznačkovom servise mohol zákazník prísť o funkciu Face ID. Kameňom úrazu sa stal miniatúrny čip – mikrokontrolér, ktorý sa musel z pôvodnej poškodenej obrazovky prespájkovať na nový displej.
Pre domácich majstrov a technicky horšie vybavené opravovne išlo v praxi o nesplniteľnú úlohu. Apple za tento krok zožal patričnú kritiku, ktorú si očividne vzal k srdcu. Neskôr oznámil, že vydá softvérovú aktualizáciu, ktorá zabezpečí, že Face ID bude fungovať aj po výmene displeja v neznačkovom servise.
Kalifornský gigant ale zašiel ešte ďalej, predstavil program Self Service Repair, v rámci ktorého si budú môcť používatelia opravovať svoje Apple zariadenia doma, vo vlastnej réžii, pokiaľ si na to trúfnu. Zo strany Apple ide o prekvapivý krok.
Fungovať to bude nasledovne: Technicky zdatný používateľ si pred vykonaním opravy najskôr prečíta servisnú príručku, ktorú vydá priamo výrobca. Po tom, ako si návod na opravu dôkladne preštuduje, navštívi stránky Apple a objedná si potrebné súčiastky a náradie.
Opraviť nebude možné všetko. Zo začiatku pôjde najmä o displeje, fotoaparáty a batérie. Pri týchto komponentoch je asi najväčšia šanca, že sa poškodia, no zároveň nie je extra zložité ich vymeniť. Obrazovku a fotoaparáty poľahky zlikviduje pád smartfónu na zem, akumulátor zase opotrebenie po niekoľkoročnom používaní.
Apple myslel aj na udržateľnosť. Pokiaľ zákazník poškodený diel zašle do firmy na recykláciu, dostane kredit na ďalší nákup súčiastok, poprípade iného tovaru. Do programu Self Service Repair je zaradených iba pár zariadení – rad iPhone 12 a iPhone 13, ale aj počítače Mac s čipom M1.
Služba bude najskôr dostupná iba na trhu v USA, odštartuje začiatkom budúceho roka. Neskôr sa dostane do ďalších krajín. Netreba sa ale spoliehať na to, že sa dostane aj k nám. Aspoň nie v prvom kole rozširovania dostupnosti.
Apple ale jedným dychom upozorňuje, že do opravy smartfónu sa nemá púšťať „bežný spotrebiteľ“. Navštíviť by mal autorizovaný servis. Program Self Service Repair je určený pre ľudí, ktorí majú skúsenosti s opravami elektrotechnických zariadení.
Aj keď je iniciatíva Applu rozhodne vítaná, počkať si musíme na ďalšie detaily, ktoré o službe prezradia viac. V prvom rade je na stole otázka, či oprava zariadenia v domácom prostredí neodstaví niektorú z funkcií, napríklad takú True Tone – automatické prispôsobenie teploty farieb obrazovky podľa okolitých podmienok.
Ako vieme, Apple je výrobcom prémiovej spotrebnej elektroniky. Cena náradia a náhradných dielov môže byť vysoká. Pokiaľ sa náklady na opravu priblížia k cene zásahu v autorizovanom stredisku, asi nebude mať veľký zmysel opravovať iPhone po vlastnej osi. Značkový servis zaručuje bezpečnosť a spoľahlivosť vykonanej opravy.
Apple sa týmto krokom možno rozhodol prispôsobiť sa čoraz silnejúcim volaniam po takzvanom práve na opravu elektronických zariadení. To je nakoniec súčasťou smernice EÚ o ekologickom dizajne.
Podľa nových pravidiel musia výrobcovia chladničiek, umývačiek, fénov alebo televízorov zabezpečiť, aby sa dali tieto produkty po dobu do 10 rokov opraviť, uviedol v marci denník SME. Počas tohto obdobia musia byť k dispozícii náhradné diely a manuály na opravu.
Aktivisti ale bojujú za to, aby sa právo na opravu rozšírilo na ďalšie výrobky ako smartfóny, prenosné počítače a ďalšiu malú elektroniku.
Aktuálna cena modelu Apple iPhone 13