Prísna politika Číny v súvislosti s ochranou proti šíreniu COVID-19 môže nemalými časťami prispievať k prehĺbeniu krízy, ktorá aktuálne trápi globálny dodávateľský reťazec.
Čína sa dychtivo snaží o kompletnú elimináciu výskytu nebezpečného koronavírusu. Služia jej k tomu veľmi prísne opatrenia, ktoré síce pomáhajú, no nie všetkým. Ochrana zdravia obyvateľov si totiž pýta pomerne vysokú daň na stave ekonomiky, a to nielen tej domácej, ale aj svetovej.
Ako príklad prísnych opatrení možno použiť incident z konca minulého mesiaca, kedy Čína kvôli len jednému pozitívnemu prípadu zamkla 30 tisíc ľudí v šanghajskom Disneylande.
49-dňová karanténa pre námorníkov
Najnovší prípad prichádza z exportného centra Šen-jang, kde čínski námorníci vracajúci sa zo zahraničných ciest musia čeliť karanténe v trvaní približne 49 dní, čiže 7 týždňov, píše Business Insider. Tento čas majú osoby stráviť v prispôsobených zariadeniach, pričom po finančnej stránke býva toto časové obdobie pokryté zamestnávateľmi.
Čína ďalej zakázala zahraničným námorníkom meniť posádky. Dokonca aj tie plavidlá, ktorých posádky sa menili niekde inde, musia pred vstupom do čínskych prístavov nejaký ten čas počkať.
Výmena personálu je tak pre čínskych námorníkov čoraz náročnejšou úlohou, pričom prispôsobovať sa musia aj zahraničné lode. Tie sa rôznymi spôsobmi, najčastejšie zmenou trasy, snažia obísť prísne opatrenia krajiny. Dodávky tovarov či surovín sa tak značne predlžujú, čo môže eventuálne viesť k zhoršeniu situácie spätej s globálnym dodávateľským reťazcom.
„Čínske reštrikcie spôsobujú reťazové reakcie,“ povedal Guy Platten, generálny tajomník Medzinárodnej námornej komory, pre Bloomberg. „Akékoľvek obmedzenia prevádzky lodí majú kumulatívny vplyv na dodávateľský reťazec a spôsobujú reálne prerušenia.“