Japonská Toyota Mirai (2021) si vyslúžila zápis do Guinnessovej knihy svetových rekordov. Podarilo sa jej totižto prekonať rekord v prejdení najdlhšej vzdialenosti na jedno natankovanie v kategórii elektromobilov poháňaných vodíkom.
Toyota Mirai absolvovala na jedno plné natankovanie, ktoré trvalo iba 5 minút, trasu s rekordnou dĺžkou 1360 kilometrov, informuje automobilka vo svojej správe. Vodíkový elektromobil brázdil cesty v južnej Kalifornii, za volant sa posadili experti na úspornú jazdu Wayne Gerdes a Bob Wigner.
Samozrejme, vodiči štýl jazdy prispôsobili hlavnému cieľu, ktorým bolo prejsť na plnú nádrž čo najviac kilometrov. S autom však neplachtili iba po siahodlhých rovinkách. Približne 600 kilometrov prešli v rannej a popoludňajšej dopravnej špičke medzi mestami Los Angeles a Orange County.
Vodíková Toyota počas takto dlhej jazdy skonzumovala 5,65 kg vodíka, čím dosiahla účinnosť 152 MPGe. Inými slovami, je to to isté, ako keby bežné benzínové auto spotrebovalo na 100 kilometrov jazdy 1,54 l paliva.
Počas celej jazdy Toyota Mirai nevyprodukovala ani gram emisií CO2. Vedľajším produktom je obyčajná voda. Na porovnanie, štandardné vozidlo so spaľovacím motorom by počas rovnako dlhej jazdy vyrobilo asi 300 kilogramov oxidu uhličitého.
V bežnej praxi vodič nemôže počítať s tým, že sa mu na jedno doplnenie vodíkovej nádrže podarí prejsť viac ako 1300 kilometrov. Dojazd pri štandardnej neúspornej prevádzke je však stále dobrý, automobilka hovorí o 650 kilometroch.
Toyota vodičom odporúča, aby sa vyhýbali rýchlej akcelerácii, prudkému brzdeniu a jazde vo vyšších rýchlostiach, pokiaľ chcú dojazd modelu Mirai predĺžiť.
Toyota Mirai je pomerne veľkou a drahou limuzínou. Na Slovensku sa v závislosti od ponúkanej verzie a výbavy predáva za cenu od 62 po 73 tisíc eur. Vyššia obstarávacia cena je len jedným problémom. Tým druhým je infraštruktúra.
Čerpacie stanice s vodíkom na Slovensku chýbajú, vodíkové auto tak vodič zatiaľ nemá kde natankovať. Z Bratislavy si musí odskočiť do Viedne. Budovať sa ale budú, jedna vyrastie v hlavnom meste a druhá v Košiciach. Časom by mali pribudnúť ďalšie.