Spoločnosť Google aktualizovala svoje pravidlá pre reklamy a speňažovanie obsahu, podľa ktorých bude po novom vo svojich službách blokovať reklamy popierajúce klimatickú zmenu a globálne otepľovanie.
Google uvádza, že v posledných rokoch od vydavateľov a reklamných partnerov počúva čoraz viac znepokojivých reakcií ohľadom inzercie, ktorá propaguje nepresné tvrdenia o klimatickej zmene. Zadávatelia reklamy si neželajú, aby sa takýto obsah zobrazoval vedľa ich reklám.
Tvorcovia obsahu a vydavatelia zároveň nechcú, aby sa reklamy popierajúce globálne otepľovanie zobrazovali používateľom na ich stránkach a vo videách. Google preto takéto reklamy od budúceho mesiaca zakáže, pričom sa nebudú zobrazovať ani na platforme YouTube. Pre YouTube začnú aktualizované pravidlá platiť v decembri.
Google má v pláne blokovať reklamy, ktoré „odporujú širokému vedeckému konsenzu o existencii a príčinách klimatickej zmeny“. Pôjde napríklad o inzerciu, ktorá označuje zmenu klímy ako klamstvo alebo tvrdenia, ktoré popierajú, že emisie skleníkových plynov či ľudská činnosť prispievajú k otepľovaniu planéty.
Google ďalej tvrdí, že bude rozlišovať medzi obsahom, ktorý uvádza nepravdivé informácie ako fakty, a príspevkami, ktoré podnecujú diskusiu na túto tému alebo o takýchto tvrdeniach len informujú. V praxi by tak z reklamnej siete Google mala zmiznúť vyslovene klamlivá inzercia, reklamy s neúplnými informáciami či obsah, ktorý je hraničný – balansuje na pomedzí fám a skutočnosti, má šancu zobrazovať sa naďalej.
Google tvorbu aktualizovaných pravidiel konzultoval so svetovými odborníkmi, ktorí prispeli do hodnotiacej správy Medzivládneho panelu OSN pre zmenu klímy (IPCC). Zo strany Google ide v krátkom čase o ďalší krok, ktorým bojuje proti dezinformáciám.
V septembri firma uviedla, že na platforme YouTube začne blokovať antivaxerské videá s nepravdivými a neoverenými informáciami o vakcínach. Ide napríklad o tvrdenia, že očkovanie proti chrípke spôsobuje neplodnosť.