Celkovo 9 veľkých spoločností podpísalo dohodu, ktorou prisľúbili, že do roku 2040 budú prepravovať tovar výhradne na uhlíkovo neutrálnych lodiach, informuje BBC. Medzi tieto spoločnosti patrí napríklad aj Amazon či IKEA.
Túto dohodu možno chápať ako súčasť úsilia o urýchlenie prechodu lodného priemyslu na ekologickejší spôsob pohonu, respektíve pohonu bez emisií vypúšťaných do ovzdušia. Obecne preprava tovaru prostredníctvom lodí za rok vyprodukuje znečistenie o váhe až 1 miliardy ton. Inými slovami, produkuje približne rovnaké množstvo emisií ako celé Nemecko.
Kampaň s cieľom dekarbonizovať lodný priemysel je zastrešovaná organizáciou Apen Institute. Tá očakáva, že jej úsilie nepodporia len veľké spoločnosti, ale aj menší obchodníci, ktorých činnosť závisí od lodnej dopravy. „Námorná doprava, rovnako ako všetky odvetvia svetového hospodárstva, sa musí rýchlo dekarbonizovať, ak chceme vyriečiť klimatickú krízu. Nadnárodné spoločnosti budú kľúčovými aktérmi pri katalyzovaní prechodu na čistú energiu,“ prehlásil Dan Porterfield, prezident Apen Institute.
Prečo práve lode? Odpoveď je jednoduchá. Práve lodná doprava je zodpovedná až za 90 % realizovaného svetového obchodu. Aktuálne má táto forma dopravy predstavovať približne 3 % svetových emisií. Odborníci však alarmujú, že táto hodnota môže do roku 2050 vzrásť až na 10 %.
Ekonomiku toto úsilie bude stáť takmer 2 bilióny eur
Dekarbonizácia lodného priemyslu však nebude žiadny lacný špás. Poniektorí očakávajú, že toto úsilie vyjde na čiastku vo výške až 2 bilióny amerických dolárov (1,7 bilióna eur). Áno, presne toľko peňazí má byť potrebných na to, aby lodný priemysel vykazoval nulové emisie. Míňať sa budú na čistejšie palivá (ich výrobu, uskladnenie a distribúciu), pričom potrebné budú aj nové návrhy lodí.
Maersk, dánska podnikateľská skupina zaoberajúca sa prevažne logistikou, mala zakúpiť 8 nových plavidiel schopných plaviť sa pri nulových emisiách. Na pohon totiž využívajú metanol. Háčik je v tom, že každé jedno vyšlo na 175 miliónov dolárov (približne 150 miliónov eur), pričom dodané budú až o niekoľko rokov.
Zainteresované subjekty budú na tento projekt musieť vynaložiť skutočne obrovskú snahu, aby dodržali ciele Parížskej zmluvy. Jej amíciou je, aby lodný priemysel do roku 2030 používal palivá s nulovým obsahom uhlíka, a aby do bol do roku 2050 úplne dekarbonizovaný.
Spoločnosti, ktoré podpísali dohodu
Ktoré spoločnosti podpísali dohodu o uhlíkovej neutralite lodného priemyslu? Ich prehľad nájdete priamo tu:
- Amazon
- Brooks Running
- Frog Bikes
- IKEA
- Inditex
- Michelin
- Patagonia
- Tchibo
- Unilever