Na výstave IAA Mobility 2021, ktorá momentálne prebieha v nemeckom Mníchove, môžu návštevníci vidieť niekoľko nových elektromobilov. Mercedes ukázal koncept elektrifikovanej Triedy G, Renault zas predviedol elektromobil Megane E-Tech.
Renault Megane E-Tech disponuje zaujímavou špecifikáciou, na jedno nabitie dokáže v najvyššej konfigurácii prejsť 470 km. Asi najpútavejším aspektom nového elektromobilu sú však jeho bezpečnostné riešenia.
Dopravné nehody elektromobilov sú pre hasičov často orieškom, keďže musia neraz riešiť silný požiar trakčných batérií. Tie sa nehasia ľahko. Kým uhasenie bežného spaľovacieho auta môže trvať 15 minút, v prípade elektromobilu to môžu byť 2, 3 či dokonca viac hodín.
Ani zjavne uhasený elektromobil ešte nemusí byť bezpečný. Kvôli riziku opätovného vzplanutia batérií by mal byť takýto vrak po určitú dobu monitorovaný.
Expresné uhasenie
Automobilka svoj najnovší elektromobil vybavila skupinou bezpečnostných funkcií, ktoré vyvinula v spolupráci s francúzskymi hasičmi. Kooperácia nie je nová, Renault s hasičmi spolupracuje 10 rokov, uvádza na svojom webe.
Funkciu Fireman Access zosobňuje špeciálny prístup k batériám elektromobilu, ktorý môžu hasiči využiť pri likvidovaní ich požiaru. Automobilka tvrdí, že takýmto spôsobom môžu hasiči uhasiť plamene len za päť minút, na rozdiel od jednej až troch hodín, ktoré si likvidácia takéhoto požiaru obvykle vyžaduje. Rýchly prístup umožní pumpovať hasiace médium priamo do srdca akumulátorov.
Pod zadnou lavicou sa navyše nachádza spínač, ktorý umožňuje záchranným zložkám okamžite odpojiť batériu od vysokonapäťového obvodu vozidla.
Ďalšiu inováciu predstavuje QR kód nalepený na čelnom skle vozidla Megane E-Tech. Záchranári naskenovaním tohto QR kódu získajú informácie o všetkých technických parametroch, ktoré môžu pri záchrannej operácii zužitkovať.
Kód na displeji smartfónu alebo tabletu zobrazí niečo ako záchranný list s podrobnosťami o štruktúre vozidla, umiestnení batérie, airbagov alebo miestach na karosérii, ktoré sú vhodné na rýchle a bezrizikové rozrezanie.
Tieto informácie sú životne dôležité pri vyťahovaní posádky z havarovaného vozidla, kde neraz rozhoduje každá sekunda. Renault uvádza, že môžu skrátiť reakčný čas zásahu o 15 minút.
Elektromobily rôznych značiek a tried sa od seba líšia, žiadny nie je z hľadiska výrobného procesu rovnaký. Hasiči nemôžu poznať zložitosť každého vozidla, ktoré je predmetom ich zásahu. Rýchla a ľahká dostupnosť technických informácií im bude pri zásahu nápomocná.
Špeciálny prístup k batérii a QR kódy sa stanú súčasťou všetkých vozidiel Renault predávaných v Európe, a to od roku 2022. Ihneď po príchode na miesto zásahu bude jasné, či sa jedná o elektromobil, auto s hybridným alebo plug-in hybridným pohonom.
Výrobcovia elektromobilov sa radi predbiehajú v inováciách, zlepšujú dojazd, výkon, ovládateľnosť, komfort alebo smart funkcie informačných systémov s pripojením na internet. Renault na to išiel inak – rozhodol sa vylepšiť bezpečnosť.
Zostáva veriť, že sa konkurencia francúzskou automobilkou inšpiruje a pripraví podobne inteligentné bezpečnostné prvky, ktoré môžu v prípade nehody zachraňovať životy posádky batériových vozidiel. Záchranné listy pri udeľovaní hodnotení bezpečnosti už zohľadňuje aj organizácia Euro NCAP.
Pri horiacom elektromobile budu skenovat qr kod? no bomba.