Viacero čínskych spoločností podalo hromadnú žalobu na adresu svetoznámeho obchodného reťazca Amazon, ktorý im mal odoprieť prístup z dôvodu používania platených recenzií. Žaloba bola podaná 13. septembra, uvádza server The Verge.
Amazon uvádza, že na svojej platforme v súvislosti s platenými recenziami minulý rok zakázal 600 čínskych firiem, ktoré fungovali na približne 3 000 účtoch. Koreňom problému majú byť, ako vždy, peniaze. Čínske firmy sa domáhajú „vrátenia finančných prostriedkov, ktoré Amazon nezákonne a neoprávnene zadržiava“. Podávajú teda hromadnú žalobu s cieľom „zastaviť ďalšie spreneverovanie a zneužívanie finančných prostriedkov, ktoré legálne a oprávnene prináležia tisícom predajcov a obchodníkov spoločnosti Amazon“.
Amazon má zadržiavať až stovky tisíc dolárov
Amazon jednoducho nemá rád platené recenzie. V súvislosti s týmto typom „motivovaných recenzií“ zaviedol ešte v roku 2016 prísnu politiku, ktorá ich výslovne zakazuje. Čínske firmy pritom priamo nepopierajú, že porušili túto politiku, no vadí im, že Amazon zadržiava niekoľko „stoviek až stoviek tisíc dolárov“ z ich príjmov.
V zmluve, ktorá sa vzťahuje na podniky fungujúce pod záštitou Fulfilled by Amazon, skrátene FBA, sa jasne uvádza, že Amazon si vyhradzuje „výlučnú právomoc“ pri rozhodovaní o tom, či trvale zadrží finančné prostriedky, ak niektorý z týchto podnikov poruší stanovené pravidlá.
Čínske firmy sa, samozrejme, tvrdo bránia. Amazon je zodpovedný za distribúciu zmluvy, a teda by si mal byť vedomý, že spoločnosti odmeňujú zákazníkov, ktorí zanechávajú pozitívne recenzie, rôznymi darčekovými poukážkami.
Amazon je v práve viac ako čínske firmy. To, že predtým bola jeho politika miernejšia, neznamená, že teraz nemôže pritvrdiť. A ako sa uvádza v už viackrát spomenutej zmluve, na podniknuté kroky má právoplatný nárok.