Tesla prichádza s odvážnym prehlásením. Svetoznáma automobilka deklaruje, že batérie, ktoré poháňajú jej elektromobil, stratia po 200 000 míľach (cca 370 000 km) len 10 % celkovej kapacity. O novinke informuje publikácia Electrek.
Postupná degradácia, respektíve strata kapacity, je trend, ktorý postihuje azda každú jednu batériu. Stretávame sa s ním aj pri smartfónoch. Kľúčový je faktor času, teda vek batérie, no veľký vplyv má aj výkon, akým sa batéria nabíja. Batérie v elektromobiloch nie sú výnimkou.
Kľúčovými črtami elektromobilov sú dojazd a celková výdrž, čiže koľko kilometrov elektromobil zvládne prejsť počas svojej životnosti. Obidve črty sa pritom opierajú o jediný komponent – o batériu. Niet sa teda čo čudovať, že kvalita batérie je pre záujemcov o elektromobil jednou z najdôležitejších vlastností či obáv.
Nebudeme preháňať, keď povieme, že Tesla je jedným z najväčších hráčov na trhu elektromobility. Svedčia o tom finančné výsledky, rozšírujúca sa infraštruktúra nabíjacích staníc a mnohé ďalšie faktory. Všimnúť si to možno aj voľným okom – ak bývate vo väčšom meste, zaručene sa elektromobilmi od Tesly stretávate častejšie ako napríklad pred dvoma či troma rokmi.
Tesla to vie a vie aj to, že batéria, respektíve jej kapacity, sú pre zákazníka podstatné. Asi aj preto prišla s odvážnym prehlásením, podľa ktorého jej batérie po 370 000 km stratia približne len 10 % celkovej kapacity. Údaje čerpala z elektromobilov Model S a Model X.
Tesla plánuje veľké vylepšenia, životnosť batérií má výrazne presiahnuť 1 000 000 km
Zverejnené dáta zároveň potvrdzujú verejné domnienky, podľa ktorých je degradácia pri prvých 185 000 km prudšia, no pri ďalších 185 000 km sa spomalí a napokon stabilizuje. „Batérie sú navrhnuté tak, aby prežili vozidlo. Odhadujeme, že vozidlo sa v USA vyraďuje po približne 370 000 km a v Európe po zhruba 278 000 km.“
Tesla na demonštráciu použila elektromobily, ktoré sú tu s nami už pomerne dlho. Tvrdí, že batéria v Model 3 by mala vydržať približne 805 000 km, pričom v budúcnosti plánuje túto kapacitu navýšiť až na 1 600 000 km.
Tesla má pre Model S a Model X rôzne typy batérií, ktoré sa odlišujú aj v rámci schopnosti udržiavania celkovej kapacity. Pred rokom unikli dáta, ktoré jasne ukazovali, že 90 kWh batérie strácajú kapacitu o poznanie rýchlejšie ako 85 kWh batérie.
Koniec koncov, treba uznať, že 10 % po tak obrovskej vzdialenosti je skutočne obdivuhodný výsledok. A ako poznáme Teslu, je len otázkou času, kedy sa jej podarí dosiahnuť vyššie uvedené ciele. Ak teda rozmýšľate nad kúpou elektromobilu od Tesly, môžete obavy ohľadom životnosti batérie pokojne hodiť za hlavu.