Tlak na zodpovednejšiu ochranu osobných údajov v posledných rokoch postupne rastie a technologické firmy naň začínajú reagovať. Napríklad v ekosystéme iOS si musia aplikácie od používateľov po novom pýtať povolenie na to, aby mohli sledovať ich aktivitu naprieč aplikáciami a webmi.
Viac súkromia, alebo aspoň lepšiu kontrolu nad ním, sa snaží používateľom zabezpečiť aj Google. Firma sa najnovšie postavila proti spoločnosti SafeGraph, ktorá svoj obchodný model postavila na predaji údajov o umiestnení používateľov mobilných zariadení, informuje CNET.
SafeGraph získaval údaje o polohe používateľov z aplikácií, ktorých vývojári boli ochotní do nich vložiť sledovací kód spoločnosti. Jedným z klientov firmy malo byť americké Centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb, ktoré podľa serveru Motherboard zbieralo údaje s cieľom efektívne reagovať na pandémiu nového koronavírusu.
SafeGraph predáva údaje o polohe vládnym inštitúciám, priemyselným subjektom a v podstate komukoľvek, kto je ochotný za dáta zaplatiť.
Prestaňte sledovať, inak končíte
Google v júni odoslal upozornenie všetkým vývojárom, ktorí do svojich aplikácií vložili kód spoločnosti SafeGraph. Vyzval ich, aby tento kód zo svojich aplikácií odstránili do 7 dní, inak ich vymaže z obchodu Play.
Agregované dáta o polohe sú v princípe anonymizované, napriek tomu sa z veľkej množiny údajov môžu dať vydolovať podrobnosti o konkrétnych jednotlivcoch. SafeGraph nie je prvou firmou zaoberajúcou sa predajom údajov o používateľoch, ktorú Google zablokoval.
V decembri 2020 Google zakročil proti spoločnosti X-Mode Social. Pridala sa k nemu aj spoločnosť Apple. Americký politik Ron Wyden, ktorý je kritikom nástrojov na zbieranie údajov o polohe, technologické firmy za túto iniciatívu pochválil. Podľa neho však stále nerobia dosť.
„Toto je správny krok, Google a Apple však musia urobiť viac, než sa hrať s aplikáciami, ktoré predávajú informácie o polohe Američanov,“ vyhlásil pre server The Verge.