Internetový gigant Facebook minulý rok v máji oznámil, že kupuje vyhľadávač animovaných obrázkov Giphy. Spoločnosť mala za túto službu zaplatiť 400 miliónov dolárov.
Giphy je vedúcou službou v oblasti zdieľania a vyhľadávania animovaných obrázkov, ktoré sú populárne najmä na sociálnych sieťach. Vyhľadávač nie je prítomný iba na Facebooku a v jeho aplikáciách, ale aj na iných veľkých platformách ako Reddit alebo Twitter.
Facebook v kontexte akvizície uviedol, že Giphy bude naďalej fungovať pod vlastnou značkou a že partneri neprídu o prístup k API rozhraniu služby. Inými slovami, Facebook si animované obrázky nenechá pre seba, konkurenčné firmy môžu vyhľadávač stále používať vo svojich aplikáciách a stránkach.
Na prvý pohľad úspešný obchod môže prekaziť regulačný úrad Spojeného kráľovstva. Z jeho predbežných zistení vyplýva, že akvizícia môže negatívne ovplyvniť hospodársku súťaž na trhu so sociálnymi médiami.
Miestny regulátor tvrdí, že animované obrázky v súčasnosti obsahujú milióny príspevkov zdieľaných na sociálnych sieťach. Domnieva sa, že akékoľvek obmedzenie výberu alebo kvality GIF-iek môže výrazne ovplyvniť spôsob, akým ľudia sociálne siete používajú, alebo to, či prejdú na inú platformu.
Animované obrázky podľa regulátora používa väčšina sociálnych sietí, ktoré konkurujú Facebooku. Veľa toho však na výber nemajú. Okrem Giphy existuje iba jeden skutočne veľký poskytovateľ animovaných obrázkov, akým je Tenor od Google.
Regulačné úrady sa obávajú, že Facebook môže z pozície vlastníka obmedziť prístup iných platforiem k súborom Giphy. Facebook by mohol napríklad vyžadovať, aby im konkurenti poskytli viac užívateľských údajov, pokiaľ chcú jeho vyhľadávač animovaných obrázkov používať.
Regulátor ďalej tvrdí, že Giphy pred akvizíciou pracoval na budovaní vlastného reklamného obchodného modelu, ktorý mohol konkurovať Facebooku. Odkúpením služby mali tieto plány stroskotať.
Facebook, prirodzene, regulačnému úradu odporuje. „Nesúhlasíme s predbežnými zisteniami CMA (Úrad pre hospodársku súťaž), ktoré podľa nás nepodporujú žiadne dôkazy“, uviedol hovorca Facebooku pre server The Verge. Dodal však, že budú s úradom aj naďalej spolupracovať. Predstavu, že akvizícia poškodzuje konkurenciu, považuje za mylnú.
Facebook v správe, ktorú regulačnému úradu predložil v máji, vysvetľoval, že Giphy nemal žiadne vlastné zmysluplné publikum. Služba mala byť už predtým závislá na Facebooku, odkiaľ pochádzala významná časť jej návštevnosti.
Giphy mal za svoju 8-ročnú históriu fungovania získať finančné prostriedky vo výške 150 miliónov dolárov, zisk však nedosahoval. Dohodu s Facebookom mal uzavrieť potom, ako sa mu nepodarilo získať ďalší obnos peňazí. Služba jednoducho nemala peniaze, preto mala súhlasiť s odpredajom aj za nižšiu cenu než na akú ju ocenili investori, uvádza The Verge.
Britský Úrad pre hospodársku súťaž predloží konečné stanovisko v októbri tohto roka, zatiaľ prezentoval iba predbežné výsledky skúmania akvizície.