Amazon prevádzkuje jeden z najväčších internetových obchodov sveta, čomu zodpovedá aj objem rozličného tovaru, ktorý ponúka. Všetok tovar ale nemusí byť zrovna autentický, ako ukazuje nedávna iniciatíva spoločnosti.
Amazon sa spolu so značkou GoPro rozhodol zažalovať sedem čínskych štátnych príslušníkov a niekoľko firiem, ktoré v jednom z najväčších online obchodov sveta predávali falzifikáty doplnkov k populárnym akčným kamerám GoPro. Podrobnosti prináša server The Verge.
Číňania obchodovali s napodobeninami príručných držiakov a statívov, ktoré sú známe pod označeniami The Handler a 3-Way Tripod. Išlo o ťažko rozpoznateľné falzifikáty nesúce logo GoPro, ktoré sa od originálnych zariadení líšili len mierne. Mohli mať nižšiu váhu, pozmenené materiály a farebnosť alebo menšie tlačidlá.
Amazon účty predajcov zablokoval a zachytené vzorky falzifikátov zaslal výrobcovi GoPro, aby ich posúdil. V rámci štandardného postupu firma zistenia posunula orgánom činným v trestnom konaní. Za zmienku stojí fakt, že Amazon má od roku 2020 vlastnú jednotku zloženú z bývalých vyšetrovateľov, policajtov a analytikov, ktorí majú za úlohu proaktívne bojovať proti falšovateľom tovarov.
Amazonu nezáleží iba na ochrane práv duševného vlastníctva. Kvôli falošným produktom trpí aj reputácia jeho obchodu. Časť zákazníkov sa falzifikátmi nechala oklamať, o čom svedčia ich recenzie. Poukazujú na nízku kvalitu výrobkov alebo sa rovno domnievajú, že nejde o originálne zariadenia GoPro. Jeden zo zákazníkov napísal, že mu statív po dvoch dňoch zhrdzavel.
Dostupnosť falzifikátov v e-shope Amazonu nie je ojedinelá. V roku 2016 Apple zažaloval firmu Mobile Star LLC, ktorá na Amazone predávala falošné nabíjačky k iPhonom, informoval vtedy server Engadget. Apple si v priebehu 9 mesiacov zakúpil cez 100 adaptérov a káblov, z ktorých bola väčšina, až 90 percent, falošná.
Na Amazone sa dokonca objavili napodobeniny vlastných produktov z kategórie AmazonBasics. Zákazníci sa mohli dostať k falzifikátom microSD kariet a ďalších výrobkov. Magazín novín The New York Times našiel na Amazone celý rad tovarov, ktoré neboli pravé. „Vitajte v ére falošných produktov“, napísal v roku 2020.
Amazon však tvrdí, že problém s falzifikátmi nie je veľký. Podľa neho sa v minulom roku zákazníci sťažovali iba na 0,01 percenta zo všetkých produktov, ktoré si cez jeho internetový obchod zakúpili. Číslo je skromné, no v praxi môže ísť o desaťtisíce výrobkov. Amazon nezverejnil, koľko tovaru sa cez jeho internetový obchod predalo. Keďže však ide o jeden z najväčších e-shopov sveta, objem predaja bude značný.