Dostupnosť verejných dobíjacích staníc je pri rozširovaní elektromobilov kľúčová. Jednu z najkvalitnejších sietí nabíjačiek prevádzkuje americká Tesla, po celom svete má rozmiestnených 25 000 nabíjacích stojanov.
Na nabíjačkách Tesly budú môcť energiu „tankovať“ aj vlastníci iných elektromobilov než tých, ktoré nosia na kapote logo automobilky Tesla. Na sociálnej sieti Twitter to uviedol šéf firmy Elon Musk. Sieť nabíjačiek Supercharger začne pre ostatné elektromobily sprístupňovať koncom tohto roka.
Na prvý pohľad ide o jednoduché riešenie, no v praxi až také nenáročné byť nemusí. Nabíjačky boli navrhnuté špeciálne pre vozidlá Tesla. Elektromobily iných značiek používajú vlastný softvér, ktorý si musí so stanicami Tesly „rozumieť“. Prvoradá je samozrejme bezpečnosť.
Ďalšia komplikácia sa týka severoamerického trhu, kde Tesla používa vlastný patentovaný konektor. Ako poznamenal Musk, firma vytvorila vlastný konektor z toho dôvodu, že v danej dobe neexistoval žiadny ucelený štandard.
V Európe by to malo ísť ľahšie. Automobilka na európskych trhoch používa štandardizované konektory typu CCS. Sprístupňovanie staníc bude zrejme prebiehať postupne. Zo začiatku sa môže týkať iba pár krajín a úzkej skupiny značiek.
V budúcnosti by ale mali byť dostupné pre všetky vozidlá významnejších výrobcov vo všetkých krajinách, kde sú rozmiestnené. Tesla podľa portálu Electrek už rozbehla rokovania o sprístupnení s úradmi v jednotlivých krajinách. Menuje Nemecko alebo Nórsko. V severskej krajine by mohli byť nabíjačky sprístupnené od tretieho štvrťroka 2022.
Nabíjačky pre elektromobily budujú viaceré firmy, v USA napríklad Ionity, Electrify America alebo ChargePoint. Budovanie infraštruktúry v Európe je pomalé.
Európske združenie výrobcov automobilov poukázalo na fakt, že nabíjacie stanice pre elektromobily sú v krajinách EÚ rozmiestnené nerovnomerne. 70 % všetkých nabíjacích staníc sa nachádza len v troch krajinách Európskej únie.
Tesla prevádzkuje asi najrozsiahlejšiu sieť rýchlych nabíjačiek pre elektromobily. Ich sprístupnenie pre elektrické autá iných značiek by určite pomohlo posilniť stále sa rozvíjajúcu infraštruktúru. Otázkou je, ako to bude so zdieľaním nákladov. Prevádzka a najmä budovanie staníc stojí nemalé peniaze.