Európske združenie výrobcov automobilov, skrátene ACEA, prichádza s novou analýzou, ktorá poukazuje na nerovnosť distribúcie nabíjacích staníc pre elektromobily naprieč Európou, presnejšie krajinami EÚ. Rozdiely, ktoré medzi týmito krajinami pretrvávajú, sú vraj až príliš zreteľné.
Podľa analýzy sa má až 70 % všetkých nabíjacích staníc nachádzať len v troch krajinách, a to v Holandsku, kde ich je 66 665, Francúzsku, kde ich nájdeme 45 751 a Nemecku, kde sa ich nachádza 44 538. Keď sa na tieto krajiny pozrieme z geografického hľadiska, zistíme, že zaberajú len 23 % celkového povrchu EÚ. Ostatné krajiny, ktoré zaberajú zvyšných 77 % povrchu, sa tak musia deliť o žalostných 30 % z celkovej infraštruktúry nabíjacích staníc.
Prehľadne celú situáciu znázorňuje mapa, ktorú nájdete pod týmto odsekom. Krajiny, ktorých farba sa približuje k modrej, sú na tom v rámci počtu dostupných nabíjacích staníc celkom dobre. Naopak, čím je farba bližšie k bordovej, tým je situácia horšia. Je viac než zreteľné, že východné krajiny sú na tom o poznanie horšie ako západné krajiny, teda až na pár výnimiek.
ACEA ďalej zverejnila dva zoznamy, a to 5 krajín s najväčším počtom nabíjačiek a 5 krajín s najmenším počtom nabíjačiek.
Prečo je to tak? Nie sú peniaze
Vysvetlenie je pomerne jednoduché, avšak musíme zabehnúť do poľa ekonomiky. Všetky krajiny na zozname vľavo sa pýšia pomerne vysokým HDP (hrubým domácim produktom), zatiaľ čo krajiny na opačnej strane sú na tom s HDP o niečo horšie. O hrubom domácom produkte je reč preto, lebo ide o jeden z hlavných ukazovateľov výkonnosti ekonomiky danej krajiny.
Vyššie sme už spomenuli, že východné krajiny sú na tom horšie ako západné krajiny. Je tomu tak preto, lebo východné krajiny sú jednoducho chudobnejšie ako tie západné, a tým pádom nemajú toľko prostriedkov na to, aby mohli disponovať rozsiahlou sieťou nabíjacích staníc. A samozrejme, v týchto krajinách sa obecne pohybuje oveľa menej elektromobilov, nakoľko si ich ľudia s tamojšími platmi môžu dovoliť len málokedy.
Európska komisia zvažuje podporu
Nerovnosť medzi východným a západným blokom predstavuje obrovský problém. Európska komisia plánuje do roku 2035 zakázať predaj nových „tradičných automobilov“, čo znamená, že sa do prevahy dostanú elektromobily. A elektromobily potrebujú nabíjačky, ktoré si nie každá krajina môže dovoliť, minimálne nie vo veľkom množstve.
Ak teda komisia bude aj naďalej trvať na svojom predsavzatí, bude musieť zohľadniť finančné stavy jednotlivých krajín EÚ a prípadne poskytnúť patrične vysoké fondy.