Od 1. júla sa zruší oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH) pri dovoze zásielok z tretích štátov mimo Európskej únie, ktoré vyplýva z novely zákona o DPH. Od tohto dátumu čakajú klientov nové povinnosti pri nákupoch tovaru z tretích krajín: nakupujúci budú musieť podať elektronické colné vyhlásenie na všetky dovážané zásielky z tretích krajín, tzn. každý tovar z tretej krajiny musí prejsť colným konaním. Zmeny sú súčasťou celoeurópskeho projektu eCommerce, ktorému predchádzala dlhodobá príprava. Na Slovensku je koordinátorom tohto projektu Finančná správa SR a Slovenská pošta má dôležité postavenie ako jeden z prepravcov.
Pošta: Našim cieľom je plná digitalizácia
Jedným z hlavných cieľov Slovenskej pošty je plná digitalizácia a automatizácia procesov colného konania, aby bolo možné spracovať desiatky tisíc zásielok bez dlhšieho zdržania. To znamená, že odosielateľ (resp. poštový podnik tretej krajiny) pre potrebu colného konania vyplní elektronickú správu k zásielke, uvedie všetky požadované údaje, ktoré sú súčasťou stále ešte colného vyhlásenia prikladaného k zásielke v papierovej forme a táto správa je dodaná spolu so zásielkou do krajiny určenia.
Ak sú elektronické správy kompletné a bez chýb, urýchli sa colné konanie a následne Slovenská pošta dokáže tieto zásielky rýchlejšie spracovať a doručiť adresátovi. Ak však bude elektronická správa k zásielke s chybami, prípadne budú chýbať niektoré údaje ako napríklad hodnota či druh tovaru bude pošta musieť chýbajúce údaje doplniť a/alebo komunikovať s adresátom. Môže tiež nastať situácia, že sa colné orgány rozhodnú vykonať kontrolu, a v takom prípade bude Slovenská pošta kontaktovať adresáta so žiadosťou o predloženie faktúry z dôvodu kontroly hodnoty tovaru.
Koľko zaplatíte? Od 2 € do 9 € + daň
Ak za klienta podá colné vyhlásenie Slovenská pošta, klient bude hradiť poplatok za využitie colno-deklaračných služieb. Výška poplatku bude závisieť od toho, či bude proces plne automatizovaný, teda či Slovenská pošta dostane od poštového podniku tretej krajiny kompletné dáta k zásielke a podanie colného vyhlásenia prebehne bez zásahu zamestnancov Slovenskej pošty.
V takomto prípade klient uhradí poplatok 2 eurá. Ak bude potrebné do procesu vstúpiť/ doplniť chýbajúce údaje a/alebo opraviť chybné údaje k zásielke, klient uhradí redukovaný poplatok 4 eurá, a ak bude nevyhnutné kontaktovať adresáta a požiadať ho o súčinnosť, uhradí poplatok 9 eur.
Colník z príslušného colného úradu vydá rozhodnutie s výmerom platieb a prepustí zásielku, Slovenská pošta ju doručí adresátovi. Zákazník tak na jednom mieste uhradí colné poplatky a poplatok za colno-deklaračné služby Slovenskej pošty. Colný dlh odvedie Slovenská pošta Finančnej správe SR.
Poplatok 4 €, aj keď si zásielku preclíte sami
Klient sa môže rozhodnúť nevyužiť služby Slovenskej pošty a nesúhlasiť s tým, aby pošta preclila jeho zásielku automatizovaným spôsobom. V takomto prípade musí Slovenskú poštu o tejto skutočnosti informovať najmenej 48 hodín pred príchodom zásielky na územie Slovenska. Adresát môže vyjadriť nesúhlas s automatizovaným colným konaním zaslaním tlačiva ,,Vyjadrenie nesúhlasu, na e-mailovú adresu odmietnutie.eck150@slposta.sk. Server Živé však zistil, že ani v tomto prípade to nebude zadarmo. Aj napriek tomu, že si zásielku v praxi preclíte sami, si pošta vypýta poplatok 4 €.
Počas prázdnin – teda v júli a auguste 2021 – Slovenská pošta vychádza v ústrety svojim zákazníkom, zohľadňuje, že klienti ešte nebudú mať s novým procesom skúsenosti, a preto redukuje poplatky na 2 eurá alebo na 4 eurá. Od 1. septembra 2021 bude pošta uplatňovať poplatkovú politiku stanovenú poštovou tarifou (2 eurá, 4 eurá a 9 eur).
Pre zásielky s tovarom nad 150 eur sa proces colnej deklarácie nemení a aj naďalej bude prebiehať tak ako teraz.
Čistá zlodejina zo strany ŠTÁTNEJ Slovenskej pošty!
Mne min. týždeň prišiel posledný balíček. Za rok som si ich objednal až jeden. Aj to len preto, že to čo som zháňal, nikde tu v obchodoch nie je dostupné. Cena za celú zásielku bola 1.80 USD. So zlodejským poplatok od pošty (ktorá zarába na poštovnom a i tak im doručenie trvá vyše mesiaca) by to bolo niekoľkonásobok.
Štát sa rozhodol, že nás kvalitne okradne. Moje obľúbené, púzdro na mobil. Priezračné, obyčajné, z ebay 0.99 až 1.49 USD. Na Slovensku, to isté, 7,99 – 14,90 Eur. So zavedeným poplatku Štátnou Slovenskou poštou, Čínaňovi zaplatíte menej ako Euro, Slovenskej štátnej pošte 9 Eur a ešte jej platí aj Čína za doručenie zásielky.
Toto je legálne okrádanie, pokiaľ to zostane bez zásahu vlády, ministra zodpovedného za Štátnu poštu.
Obyčajný kábel ku mobilu, ktorý sa tu nedá zohnať a z Číny je za Euro, niekedy menej, niekedy viac, štát chce vytrieskať aspoň Eur 10.
V ČR to ešte nezaviedli, nestihli schváliť zákon. Na Slovensku ho schválili (novelu) počas najväčšej pandémie, keď zomieralo 100 ľudí na koronu denne. Na to NRSR si čas našla. Milionárov nepoškodia, ale nižšiu a strednú vrstvu okradnú aj o to málo výhodného pre nás.
Sú to nenažranci…priživovať sa na práci druhých… ale to že tu zdierači predávajú kryty, fólie, sklá a káble tiež dovezené z Ali za 5-10 násobok sumy to nikomu nevadí… počkám si kľudne kým číňankovia postavia sklady v EU a vydrbú s nimi a nevadí že bude kryt nie za 1$ ale za 2$ lepšie ako za ten istý dávať u nás 10€ 😀
Lezú mi už na nervy štáty ktoré vymýšľajú tieto pripečené EU zákony – Nemecko prehralo 2x vojnu a stále v podstate riadi celú EU (spoločne s Francúzskom) to je proste totálny výsmech… nečudujem sa že Británia to vzdala a urobili dobre…