Keď v budúcnosti pôjdete do McDonaldu, resp. do McDrive, obslúžiť vás nemusí len čerstvý absolvent filozofie, ale hlasový asistent podobný Siri.
Fastfoodový gigant totiž testuje systém rozpoznávania hlasu podobný hlasovým asistentom, ktoré sa nachádzajú v smartfónoch. Prvé testy spustil na desiatich pobočkách v Chicagu, informoval generálny riaditeľ spoločnosti Chris Kempczinski. Informácia bola súčasťou investorskej konferencie.
Systém je schopný vybaviť približne 80 % objednávok s 85 % úspešnosťou. Testovaciu fázu by mala firma uzavrieť do piatich rokov.
Novinka vyvoláva niekoľko zaujímavých otázok. Tou prvou je určite zamyslenie sa nad tým, koľko zamestnaní skôr či neskôr nahradia stroje. Generálnych riaditeľov do tohto rozhodnutia tlačí zvyšovanie minimálnych miezd po celom svete. Vytvorením systému, ktorý by firmu stál len zlomok toho, čo ľudská pracovná sila, by im pomohla znížiť celkové náklady.
Zamestnanci až príliš pomáhajú
Kempczinski zároveň hovorí, že zamestnanci sú príliš ochotní systému pomôcť aj s tými najmenšími vecami, čím sa znehodnocujú dáta zo „skutočnej prevádzky“ a tým predlžuje testovanie.
„Nedostávali sme dostatok objednávok, aby sme ich mohli skutočne spracovať prostredníctvom technológie rozpoznávania hlasu,“ povedal. „Akonáhle sa vyskytla nejaká otázka alebo problém, zamestnanci mali tendenciu to vyriešiť. Chvíľu trvalo, kým sme sa naučili technológii dôverovať,“ skonštatoval.
„Museli sme zorganizovať krátky tréning typu „len sa nedotýkajte volantu a nechajte technológiu pracovať“,“ vysvetlil.
Automatizácia prijímania objednávok je len prvým krôčikom k plne autonómnej reštaurácii. Podľa Kempczinského bude automatizácia samotného procesu prípravy jedla oveľa dlhodobejším procesom. Zamestnanci prevádzok sa tak nateraz nemusia báť toho, že by prišli o zamestnanie.
To, že to bude trvať dlho však neznamená, že sa to nakoniec nestane. Otázka nahrádzania ľudí strojmi tak bude oveľa reálnejšia a pre mnohých aj hrozivejšia.