Technologická spoločnosť Canon čelí vlne kritiky. Do svojich kancelárií nainštalovala inteligentnú kameru, ktorá vám odomkne dvere len vtedy, ak sa budete usmievať. Cieľom systému je vylepšiť morálku na pracovisku. Technológia „rozpoznania úsmevu“ však nezožala úspech.
Objednanie zasadačiek či vstup do spoločných priestorov kamery umožnia len usmievavým zamestnancom. Nový systém Canon testuje vo svojej čínskej dcérskej spoločnosti Canon Information Technologies.
Na depresívne pôsobiaciu technológiu ako prvý upozornil denník The Financial Times. Čínske spoločnosti majú vlastných zamestnancov sledovať a analyzovať a čoraz častejšie na to používajú umelú inteligenciu a všemožné algoritmy. Firmy zaujíma, aké programy ich zamestnanci používajú, aby mohli lepšie merať produktivitu. Pomocou priemyselných kamier zas merajú, ako dlho trvá ich obedňajšia prestávka a prostredníctvom mobilných aplikácií sledujú, kde sa pohybujú po pracovnej dobe.
Technológie by mali pomáhať. Namiesto toho zamestnancov žmýkajú
„Technológie zvyšujú tempo pre ľudí, ktorí pracujú so strojmi a nie naopak. Podobný scenár nastal počas priemyselnej revolúcie v 18. storočí,“ komentuje novinku Nick Srnicek z King’s College. Canon Information Technology “sledovanie úsmevu” predstavila ešte minulý rok ako súčasť balíka nástrojov pre riadenie pracoviska. Až doteraz si ju nikto zo zahraničia nevšimol. Skutočnosť, že sa nedostala do povedomia skôr je dobrou ilustráciou toho, aké bežné je sledovanie zamestnancov v Číne, no aj inde vo svete.
Ľudia zo západných krajín si možno myslia, že takéto sledovanie je výsadou Ázie, no pravda je úplne iná. Krajiny ako USA alebo Spojené kráľovstvo sú rovnako vinné. Amazon je azda najlepším príkladom toho, že rovnaké praktiky sa dejú aj na západe. Je známa tým, že zo zamestnancov v sklade dokáže vyžmýkať aj posledný Joul energie. Dokáže to vďaka šikovným algoritmom, ktoré vyhodnocujú aj to, koho má firma prepustiť.
Kamery na rozpoznanie úsmevu sú len „povrchom“ oveľa hĺbkovejšieho sledovania. Dáta o nás analyzujú najväčšie technologické firmy ako Microsoft, Facebook, Google a ďalší, ktorí majú k dispozícii obrovský arzenál nástrojov, vďaka ktorým na týchto dátach môžu bohatnúť na dlhé roky dopredu.