Názory na elektrické kolobežky ako jedného z možných spôsobov verejnej dopravy sa naprieč spoločnosťou diametrálne odlišujú. Zatiaľ čo jedni ich považujú za skvelú inováciu, ktorá dokáže výrazne šetriť čas, iní tieto kolobežky považujú za zbytočnosť, ktorá len zaberá prebytočne veľa miesta a veľmi často blokuje úzke chodníky pre chodcov. Chodníky však rozhodne nie sú to najhoršie miesto, kde ľudia zapožičanú kolobežku „zabudli“.
Používanie elektrických kolobežiek síce vidno často aj u nás, no stále tu tento trend nie je až taký rozšírený, ako napríklad v Nemecku. Tam pred dvomi rokmi zaznamenali elektrické kolobežky skutočne rapídny nárast. A rovnako ako všade inde, aj v Nemecku sa názory na novú formu prepravy odlišovali.
Najnovší incident prikláňa pravdu skôr k názoru, že elektrické kolobežky spôsobujú len škodu a neporiadok. Vyššie sme Nemecko nespomenuli len tak náhodou. Práve tu, konkrétne v Kolíne nad Rýnom, bolo z rieky vylovených viac ako 500 elektrických kolobežiek. O tejto znepokujujúcej novinke informuje server IamExpat.
Na dne Rýna ležia stovky kolobežiek, niektoré z nich začínajú vypúšťať škodlivé chemikálie
„E-kolobežky nachádzame vždy, keď potrebujeme pracovať na dne Rýna. Skôr ako začneme pracovať na nábrežných mostoch či mostných pilieroch, musíme odstrániť z cesty neporiadok. Nehovorím však o 10 alebo 20 skútroch, ale o stovkách,“ povedal Markus Hambüchen, ktorý v Nemecku pracuje ako stavebný potápač, pre televíznu stanicu WDR.
Problémom pritom vraj nie je len znečisťovanie koryta rieky. Hambüchen dodáva, že niektoré kolobežky po určitom čase strávenom na dne rieky začínajú vypúšťať i znepokojivo vyzerajúcu látku. Dôvodom majú byť poškodené obaly batérií, kvôli čomu sa von dostávajú chemikálie.
Náklady na ich vylovenie sú vraj príliš vysoké, ochráncovia životného prostredia zúria
Asi každý by okamžite chcel, aby sa tieto kolobežky čím skôr vylovili. No nie je tomu tak. Hambüchen údajne obdržal telefonát od veľkého dodávateľa kolobežiek, ktorý žiadal približnú výšku čiastky potrebnej na vylovenie stoviek kolobežiek z Rýna, konkrétne z okolia Hohenzollernského mosta. Suma, ktorú dostal v spätnej odpovedi, sa mu však zrejme zdala až príliš vysoká. „Ten človek povedal, že vzhľadom na výšku nákladov sa neoplatí vyloviť kolobežky z Rýna,“ tvrdí Hambüchen.
Spoločnosť údajne plánuje z Rýna vyloviť len tie kusy, ktoré sú ľahšie dostupné, teda nie tie, ktoré sa nachádzajú v hlbších oblastiach so silnejšími prúdmi. Podľa Paula Kröfgesa, odborníka na vodu zo Združenia pre životné prostredie a ochranu prírody, je takýto prístup priam škandalózny. „Uvoľňujú sa toxické a nebezpečné chemikálie… Zodpovedné orgány životného prostredia toto nemôžu akceptovať. Rýn zásobuje pitnou vodou približne 30 miliónov ľudí v Európe,“ povedal pre WDR.
Spoločnosti zavádzajú rôzne opatrenia. Budú však stačiť?
Aby sa niečo také už neopakovalo (alebo teda skôr opakovalo o niečo menej), dvaja veľkí poskytovatelia elektrických kolobežiek zaviedli určité zmeny. Spoločnosti Bird a Voi zaviedli zákazy parkovania na brehoch Rýna a taktiež mostoch, ktoré ponad rieku vedú. V blízkosti Rýna už vraj nebude možné ukončiť svoju jazdu. Zapojená má byť aj špecializovaná spoločnosť, ktorá má získať späť stratené kolobežky.
ale polozit si otazku kto tam tie kolobezky hadze uz nikoho nenapadne.
mnozstvo poulicnych kamier to monitoruje ale asi to nie je vhodne uverejnovat.
Nikto neparkuje kolobezki v rieke, vždy je to len nejaká blba hlava, co ich tam hodi, ked su tam zaparkované. Ludia si ublizuju sami. Treba zaviest pitia az od 21 ako v usa a tvrdo to kontrolovať.