Britský regulačný orgán so zameraním na reklamu, Úrad pre reklamné štandardy (ASA), prichádza s vyhlásením, v ktorom hovorí o opatreniach prijatých proti reklame na produkt s názvom Eradicator19+ od spoločnosti Go-Vi Limited. Má ísť o produkt schopný „zničiť koronavírus„, píše Neowin.
Nakoľko sa reklama zdala byť príliš zavádzajúca, britský orgán sa ju rozhodol zakázať. O čo išlo? Eradicator19+ sa v reklame prezentoval ako čistička vzduchu, ktorá „preukázateľne ničí bunky koronavírusu*“. Symbol hviezdičky je vysvetlený tak, že čistička vraj účinne pôsobí na „H5N1 a koronavírus“ so schopnosťou dosiahnuť „redukciu na úrovni 5,7 logov (99,9998 %) za menej ako 0,44 sekundy pri ničení vírusu vtáčej chrípky H5N1, ktorý sa prenáša vzduchom“. O testovanie sa mala postarať francúzska CNRS.
Jediná čistička v Spojenom kráľovstve, ktorá dokáže zabiť koronavírus?
Čo je vlastne Go-Vi a aké je jej zameranie? „Všetci sme si v priebehu posledných mesiacov prešli ťažkými časmi. Ochrana pred COVID-19, ktorý zúri naprieč celým svetom, je absolútnou nevyhnutnosťou. Chceme robiť všetko, čo je v našich silách, aby sme pomohli v tomto úsilí. Staráme sa o inštaláciu špičkových dezinfekčných zariadení, ktoré boli oskúšané a otestované, aby pomohli v zabránení šírenia vírusov. Naše portfólio siaha od dezinfekčného prostriedku na ruky používanom NHS až po jediný čistiaci systém v Spojenom kráľovstve, ktorý dokáže zničiť bunky SARS-CoV-2. Sme hrdí na to, že môžeme podporovať NHS Charities Together a aj naďalej darovať 10 % z nákladov na inštalovanie našich dezinfekčných staníc,“ napísala o sebe firma na Google.
Spoločnosť použila zavádzajúcu reklamu, ASA sa nepáčil ani spôsob testovania
Spoločnosť bola vyzvaná k vysvetleniu tvrdení, ktoré uviedla vo svojej reklame na Eradicator19+. Deklaruje, že čistička nasaje vzduch a pomocou ultrafialového žiarenia a ozónu zabije nielen COVID-19, ale aj ďalšie vírusy. ASA síce uznáva, že niečo také je rozhodne možné, no žiaľ sa nenašiel žiadny reálny dôkaz o tom, že by bola čistička skutočne testovaná aj na COVID-19. Výsledky totiž mali byť založené na iných, podobných vírusoch. Koniec koncov, ide o zavádzajúcu reklamu.
Orgán nebol spokojný ani so spôsobom, akým testovanie prebiehalo. V laboratóriách sa vírus naniesol na sklenené nosiče vo vzdialenosti 12 centimetrov od čističky. Tá síce svoju úlohu splnila, no ASA tvrdí, že test nie je skutočnou simuláciou toho, ako to vyzerá v reálnom živote.