Počas tohtoročného aprílového podujatia Spring Loaded predstavila spoločnosť Apple novú verziu svojej podcastovej aplikácie. Okrem krajšieho dizajnu v nej pribudol systém predplatného, v rámci ktorého môžu autori svoj audio obsah speňažiť.
Spustenie služby Podcast Subscription malo prebehnúť v máji, no nestalo sa tak. Apple ešte potreboval nejaký čas na to, aby veci doladil. Teraz je však všetko pripravené na štart. The Verge informuje, že Apple spoplatnené podcasty spustí 15. júna.
Dostupné budú na viac ako 170 trhoch, pričom by nemali obísť ani Slovensko či susednú Českú republiku. Čo poslucháč za svoje peniaze dostane? Podobne ako pri hudobných službách, abonent bude môcť počúvať podcasty bez reklám, získa prístup k bonusovému či exkluzívnemu obsahu, alebo sa dostane k svojim obľúbeným audio reláciám skôr ako používatelia, ktorí si za ne platiť nebudú.
Podcast Subscription ale bude fungovať inak, ako napríklad služby Apple Music alebo Apple TV. Univerzálny prístup ku všetkému obsahu za jeden mesačný poplatok zákazník nezíska. Spoplatnenie obsahu budú mať v rukách samotní tvorcovia – autori podcastov. Cenu si určia sami.
Stále však budú k dispozícii aj bezplatné ukážky alebo časti nahrávok, na základe ktorých sa môže zákazník rozhodnúť, či mu stojí za to, aby si zaplatil za prístup ku všetkému obsahu vybraného autora.
Fakturácia bude prebiehať tradične – raz za mesiac. Poruke by malo byť aj ročné predplatné, pokiaľ si ho autori podcastov zvolia. Teoreticky by takáto platba mohla byť výhodnejšia než 12 pravidelných mesačných úhrad.
Aj na Podcast Subscription sa vzťahujú podmienky spoločnosti Apple, vysvetľuje server Variety. To znamená, že v prvom roku poputuje na účty Apple 30 % z vynaložených poplatkov. Potom sa provízia zníži na 15 %.
Apple zarobí určite, a to bez ohľadu na dopyt zo strany zákazníkov. Autori podcastov, ktorí budú chcieť svoje diela spoplatniť, sa musia zaregistrovať do programu Apple Podcasters Program. Za účasť v tomto programe zaplatia 20 dolárov ročne.
Podcast Subscription je odvážnym vstupom na stále rozvíjajúci sa trh s podcastmi. Ak nejaké podcasty počúvate, pravdepodobne za ne neplatíte. Speňaženie dnes autorom zväčša zabezpečuje audio inzercia, ktorú do relácií vkladajú. Obľúbený je tiež model dobrovoľného kolektívneho financovania, ktorý reprezentuje napríklad služba Patreon.
Za hudbu, filmy a online spravodajstvo sme si už ako-tak platiť zvykli. Do tohto klubu by mali časom patriť aj podcasty. Novinka od Apple môže zmeniť trh. Asi sa jej to nepodarí hneď, cieľ je ale jasný.