O2 dnes ukázal novú kampaň, v ktorej sa pokúsi poukázať na extrémne ľahkú manipuláciu s informáciami nielen na sociálnych sieťach, ale na internete ako takom. Pod názvom „Vráťme spolu rozum na internet“ zverejnil video, v ktorom Zlatica Puškárová hovorí o tom, ako sú nosenie rúšok a očkovanie zlé.
Cieľom O2 je poúčať ľudí o tom, aké ľahké je vytvorenie lží a poloprávd, ktoré môžu byť podložené rôznymi videami či fotkami. V spolupráci s televíziou Markíza, Zlaticou Puškárovou a Kristínou Tormovou pripravili veľmi zaujímavými spôsob prezentovania takéhoto správania.
V kampani, ktorú operátor postupne spúšťa, uvidíte známe osobnosti, ale aj samotných konšpirátorov (bývalých). Nebudú chýbať samozrejme ani odborníci, ktorí správanie konšpirátorov vysvetlia a objasnia. Aby to nebolo len o „poučovaní,“ O2 si pre zákazníkov pripravil aj veľmi zaujímavú ponuku – neobmedzené dáta zadarmo.
„O2 je známe tým, že celospoločenské témy rieši dlhodobo. Uvedomujeme si, že technológie vedia byť dobrý sluha, ale aj zlý pán. Umožňujú nám byť v kontakte s blízkymi, no slúžia aj na šírenie hoaxov, dezinformácií a konšpiračných teórií, ktoré vďaka širokej dostupnosti internetu a sociálnych sietí narástli do alarmujúcich rozmerov,“ vysvetľuje motivácie O2 jeho generálny riaditeľ Igor Tóth.
“Z nášho prieskumu vyplynulo, že približne pätina ľudí na Slovensku verí v zásadných témach, akými je napríklad pôvod covidu alebo očkovanie, skôr konšpiračným médiám. Naviac, ďalšia pätina neverí v týchto témach žiadnym médiám – ani mainstreamu, ani takzvanej alternatíve. So znepokojením sledujeme rozklad dôvery ľudí vo fakty a overené informácie,” hovorí I. Tóth.
“Cítime spoluzodpovednosť za to, ako ľudia používajú mobilné dáta. Chceme urobiť, čo je v našich silách, aby sme na internet vrátili rozum, posilňovali kritické myslenie a pomáhali kultivovať informačné prostredie na Slovensku,” dodáva I. Tóth.
Ako vznilo deepfake video?
Deepfake video vzniklo v spolupráci s Martinom Spanom, informatikom, softvérovým vývojárom a futuristom so záľubou pre umelú inteligenciu.
„Deepfake Zlatice Puškárovej bol vytvorený pomocou open-souce aplikáce FaceSwap. Natočili sme video s Kristínou Tormovou a použili sme existujúce videá Zlatice Puškárovej. Pomocou aplikácie Faceswap sme následne vymenili tváre, takže to, čo v skutočnosti vravela Kristína Tormová, vyzerá, ako by to hovorila Zlatica Puškárová. Vety, ktoré Zlatica Puškárová v DeepFake hovorí, sme vytvorili pomocou konkatenatívnej hlasovej syntézy.
Ľudskou rečou povedané, vystrihli sme slová Zlatice Puškárovej z existujúcich záznamov a spojili do nových viet, ktoré nikdy predtým nepovedala. Následne sme to upravili tak, aby to aj intonačne znelo ako jeden celok,“ vysvetlil Spano.
Dáta zadarmo od O2: Ako na to?
Ako sme spomenuli vyššie, O2 novú kampaň spája aj s dátami zadarmo. Získať ich môžete na webe DatujZodpovedne.sk, kde však musíte vyriešiť krátky a naozaj nenáročný kvíz. Zapojiť sa samozrejme môžu aj ľudia, ktorí nie sú zákazníkmi operátora, no dáta nezískajú.
Ak testom prejdete, získate kupón, ktorý môžete využiť pre získanie nekonečných dát na celý deň. Neobmedzené dáta môžete získať do 31. júla a uplatniť ich do konca augusta. Môžete si tak rozmyslieť, kedy tak spravíte.
Týmto dezinformačným testom sa O2 definitívne zaradilo medzi manipulačné a dezinformačné stránky