Nové autá budú drahšie a nemôže za to nič iné ako celosvetový nedostatok čipov. Stúpa aj cena ojazdených vozidiel, informoval server The Verge.
Dostupné sú síce len informácie týkajúce sa amerického trhu, dá sa však predpokladať, že podobne sa bude trh správať aj v Európe. Z najnovších štatistík vyplýva, že 13 % zákazníkov, ktorí si nové auto kúpili v apríli tohto roka, zaň zaplatili viac. Minulý rok to bolo len 8 % zákazníkov.
Cena nových vozidiel stúpala aj bez toho, aby bol vo svete nedostatok kľúčových súčiastok. Nepriaznivá situácia však trend urýchľuje. Automobilky všade po svete musia dočasne odstaviť výrobné linky alebo prísť s inými, inovatívnymi riešeniami. Dopyt po nových vozidlách však neutícha, čo vytvára nátlak na automobilky. Niektorí zákazníci sa preto rozhodli siahnuť po ojazdených kusoch, čo zas zvyšuje ceny aj v tomto segmente.
Autá budú drahšie o stovky eur
General Motors napríklad hovorí o tom, že cena nákladných áut medziročne stúpla o 10 %, cena nových SÚV zas o 20 %. Približne rovnaké hodnoty reportuje aj Ford, ktorý vozidlá predáva o 1 900 dolárov drahšie než v roku 2019.
„Ceny stúpajú raketovým tempom. Stúpať budú až dovtedy, kým to nezačne vadiť zákazníkom, a to sa zatiaľ nestalo,“ komentuje situáciu Jessica Caldwell zo spoločnosti Edmunds.
Niektoré automobilky ako Ford a Volkswagen odhadujú, že kríza s čipmi bude tento štvrťrok ešte horšia než doteraz. To opäť môže prispieť k zvyšovaniu cien. Ford tento štvrťrok vyrobí len polovicu vozidiel z toho, čo pôvodne plánoval. Podobne to vidí aj Volkswagen. „Sme, s úplnou istotou, v režime krízy,“ povedal generálny riaditeľ Volkswagen Herber Diess.
Ak si plánujete kúpiť nové alebo kľudne aj ojazdené auto, pozorne sledujte vývoj cien. Môže sa totiž veľmi rýchlo stať, že vami vybraná automobilka či lízingová spoločnosť zmení cenník.