Už dlhšie sa špekuluje o tom, že sociálna sieť Twitter uvažuje nad spoplatneným niektorých funkcií. Vďaka tomu by mohla získať ďalší zdroj príjmov, ktoré v súčasnosti pochádzajú najmä z reklamy.
Sociálna sieť Twitter ako taká by mala zostať dostupná bezplatne. Spoločnosť však zrejme pripravuje „prémiovú“ verziu, respektíve rozšírenie, v rámci ktorého by používatelia dostali viac možností a zobrazovalo by sa im menej, poprípade žiadne reklamy.
Že sa niečo takéto naozaj chystá, naznačuje softvérová inžinierka Jane Manchun Wongová, ktorá zistila, že spoplatnený Twitter má stáť 2,99 amerických dolárov mesačne. Tento model predplatného by sa mal nazývať Blue.
Čo všetko by používatelia za 2,99 USD mesačne dostali? Podľa Wongovej by si mohli platiaci návštevníci ukladať a kategorizovať obľúbené príspevky – Tweety – do kolekcií. Vo vlastnej zbierke záložiek by tak mohli mať uložený akýkoľvek zverejnený obsah, ktorý považujú za dôležitý.
S podobnou funkciou sa v súčasnosti stretávame napríklad na Instagrame. Každú zverejnenú fotku na nástenke môžeme označiť záložkou s tým, že sa zoskupia na jednom mieste, v sekcii Uložené, ktorú nájdete vo svojom profile. Aj v tomto prípade je možné uložené fotky kategorizovať do kolekcií (napr. fotky prírody, zvierat, zábavné videá a pod.).
Ďalším benefitom by mohla byť funkcia Späť. Tá používateľovi umožní upraviť už zverejnený príspevok ešte pred tým, ako sa stihne rozšíriť do sveta. Ide o praktickú funkciu, vďaka ktorej môže autor v príspevku opraviť napríklad gramatickú chybu alebo doplniť jeho obsah o ďalšie skutočnosti.
Prečo sa sociálna sieť rozhodla pre spoplatnenie?
The Verge pripomína, že Twitter začiatkom tohto mesiaca odkúpil spoločnosť Scroll – digitálnu službu, ktorá za mesačný poplatok odstraňuje reklamy z partnerských internetových stránok.
Tony Haile, bývalý šéf spoločnosti Scroll, prešiel pod krídla Twitteru a teraz pracuje v jeho produktovom tíme. Krátko po akvizícii uviedol, že služby spoločnosti Scroll čaká neskôr v tomto roku integrácia do spoplatnenej verzie sociálnej siete Twitter.
To celkom dobre naznačuje, že sa návštevníkom s prémiovým rozšírením Blue nebude na Twitteri zobrazovať žiadna reklama. Aspoň na určitých miestach, napríklad na vybraných spravodajských weboch, na ktoré sa dostanú cez odkaz zverejnený na Twitteri.
Spoločnosti ako Twitter zväčša nereagujú na existujúce špekulácie a výnimkou nie sú ani zistenia Jane Manchun Wongovej. Hovorca firmy ich komentovať odmietol.
Zatiaľ presne nevieme, kedy Twitter spoplatnený model nasadí do praxe. Ak sa tak stane, zo začiatku môže byť dostupný len na americkom a možno pár málo ďalších trhoch.
Ano, každý kto podniká, chce mať aj príjem a najlepšie stály. To je v poriadku, s týmito princípmi by však mala korelovať aj sociologická otázka o účeloch a dopadoch vytvárania exkluzívnych internetových komunít. Iste tri doláre na mesiac, nikoho nezruinujú, ale oblasť komunikácie a šírenia informácií najma ak bude riešená princípom čím viac si zaplatíš, tým viac dostaneš, je citlivejšia téma ako napr. trh s inými komoditami, kde tento princíp už funguje. Postupne sa bude predávať a platiť za každú informáciu alebo prístup k nej, ako aj za jej šírenie /čo sa už v určitej miere aj deje“. Ustavné právo na prijímanie, šírenie informácií sa tak dostane do konfliktu s realitou trhu.