Tvorcovia stojaci za komunikačnou aplikáciou Signal využili reklamnú sieť Facebooku na to, aby používateľom ukázali, aké dáta o nich najpoužívanejšia sociálna sieť zbiera.
Spoločnosť si reklamu objednal na sociálnej sieti Instagram, kde sa však dlho neohriala. Facebook ju hneď zablokoval napriek tomu, že zjavne neporušovala žiadne zo stanovených pravidiel inzertného systému. Reklamu mal Facebook dokonca proaktívne zablokovať ešte skôr, ako sa dostala k používateľom.
Zadávatelia naozaj šikovne využili nástroje určené pre tvorcov reklám, vďaka ktorým je možné reklamný obsah pomerne presne zacieliť na určitú skupinu ľudí. Reklama mala podobu obyčajného textu na modrom pozadí s malým logom aplikácie.
Text samotný mohol niektorých návštevníkov Instagramu pekne vystrašiť. Reklama návštevníkovi totižto vedela povedať, aké má zamestnanie, vzdelanie, akým koníčkom sa venuje, či je rozvedený alebo napríklad to, kde sa nachádza.
O originálnej reklamnej kampani informuje server Gizmodo a taktiež blog prevádzkovateľa aplikácie Signal.
Signal využil zraniteľnosť Facebooku: Ukázal, ako presne pozná svoje publikum
Séria niekoľkých reklám tak používateľom pekne predviedla, koľko toho o nich Facebook vie. A vie toho viac ako dosť. Biznis model Facebooku je postavený na reklamách, ktoré dokáže efektívne distribuovať práve vďaka ohromnému množstvu údajov, ktoré o používateľoch zbiera.
Facebook, Instagram, Messenger či WhatsApp sú pre používateľov dostupné bezplatne. Tí ale za využívanie týchto služieb v konečnom dôsledku aj tak platia. Síce nie peniazmi, ale svojimi osobnými údajmi.
Signal, naopak, nezbiera o správaní používateľov žiadne údaje. Zakladá si na anonymite, komunikáciu v aplikácii dôkladne šifruje. O absolútnej anonymite sa asi hovoriť nedá, no oproti takému Messengeru je Signal naozaj súkromným komunikátorom.
Facebook očividne nechce, aby používatelia vedeli, akým spôsobom funguje. Hovorca Facebooku Joe Osborne podľa serveru AndroidPolice uviedol, že Signal sa v skutočnosti nikdy nesnažil takéto reklamy spustiť a jeho účet bol zablokovaný z iných dôvodov.
Snímka obrazovky zablokovaného účtu, ktorú zverejnil Signal, má pochádzať z marca. K zablokovaniu malo dôjsť pre problémy s platbami, ktoré s uvedenou inzerciou nesúvisia. Nevieme však, kedy sa Signal pokúsil dané reklamy spustiť, pokojne to mohlo byť aj v marci. Facebook tvrdenia Signalu v podstate odmieta.
Kto má pravdu, nevieme. Isté je len to, že zber osobných údajov je opäť témou.
tak nejak NEVIEM: mám byť rád ak mi reklama ukazuje veci čo možno využijem alebo nové super vložky či plienky, ktoré ako slobodný nezadaný v budúcnosti asi budem niekedy potrebovať?