Bambusové ponožky, životné poistenie, plastové okná…tieto a množstvo ďalších produktov sa vám už možno snažil niekto predať tak, že vám zavolal na vaše telefónne číslo. Nevyžiadané reklamné volania vedia byť otravné, operátor O2 chce tento fenomén riešiť systematicky.
Spoločnosť dnes predstavila konkrétne kroky, ako proti nim bojovať. Operátor O2 spustil nástroj na obmedzenie takýchto volaní – register Nevolajtemi.sk. Tento register bude slúžiť každému, kto si chce overiť neznáme číslo, ktoré mu volalo.
Ak išlo o volanie bez predchádzajúceho súhlasu, pomocou stránky Nevolajtemi.sk môže zároveň podať na takýto nevyžiadaný hovor priamy podnet. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb by mal následne preveriť konanie konkrétnej firmy a v prípade porušenia legislatívy vyvodiť sankcie.
Málokto totižto vie, že žiadna firma vás nemôže telefonicky kontaktovať bez predchádzajúceho súhlasu. Okrem toho sa majitelia mobilných čísel budú môcť zaregistrovať v „Nevolajte mi“ zozname a tým dať jasne najavo, že takéto praktiky ich obťažujú a neželajú si byť kontaktovaní ani v budúcnosti.
Podľa generálneho riaditeľa O2 Igora Tótha je stav s nevyžiadanými volaniami alarmujúci. Operátor sa snaží už dlhší čas podniknúť kroky, ktoré by viedli k obmedzeniu marketingových hovorov na prijateľnú úroveň. V apríli vyzval zodpovedné firmy aby túto myšlienku podporili.
„Predpokladáme, že čím viac ľudí sa zapojí do iniciatívy vyplnením informácií o hovoroch a v prípade ich neoprávnenosti aj podaním podnetu, tým skôr sa nám podarí zamedziť takýmto volaniam,“ uviedol Igor Tóth.
Štatistika
Podľa prieskumu O2 z decembra minulého roka sa viac ako 80 % ľudí pri volaní z neznámeho čísla obáva, že ide o podvodné hovory, hovory z automatov alebo zvláštne hovory, kde sa nikto neozval.
Medzi najčastejšie dôvody neprijatia hovoru sú obavy z podvodných hovorov a audiotexu, hlášok z automatov, či telefonický predaj. Až 10 % ľudí volania z neznámych čísel kvôli takýmto obavám vôbec neprijíma.
65 % ľudí si volania z neznámeho čísla spojí s telefonickým predajom tovarov, 41 % s ponukou služieb bánk a poisťovní a 38 % s operátorskou ponukou.
Registre vo svete
Myšlienka zriadiť register nevyžiadaných volaní nie je nová. Podobné riešenia sú spotrebiteľom k dispozícii aj v iných krajinách ako napríklad Rakúsko, Veľká Británia, Francúzsko, Španielsko, Írsko a ďalších.
„Európsky kódex elektronických komunikácií sa tejto téme špecificky nevenuje a ponecháva túto tému na dlho očakávané Nariadenie o rešpektovaní súkromného života a ochrane osobných údajov v elektronických komunikáciách, ktoré je aktuálne v príprave a má byť v dohľadnej budúcnosti prijaté.
Podľa neho musia byť jednotlivci a ich súkromie chránení konkrétnymi opatreniami, pričom ponecháva, že pre vykonávanie priameho marketingu je potrebný predošlý súhlas jednotlivca avšak nariadenia vyzýva členské štáty, aby si špecificky upravili marketing vykonávaný prostredníctvom hlasových hovorov, kde dáva členským štátom možnosť zriadiť „Nevolajte mi“ alebo podobné registre.
Výnimka pre existujúcich zákazníkov a marketingu určeného pre nich, je ponechaná, tým pádom v prípade existujúcich zákazníkov súhlas nie je potrebný, avšak zákazníkovi musí byť umožnené tento súhlas ľahko a bezplatne kedykoľvek odvolať.
Nariadenie bude riešiť tému aj systémovo. Podľa neho musí byť identifikácia volajúceho jasná a zreteľná, pričom odporúča krajinám zaviesť systém predvolieb pre ľahšiu identifikáciu účelu volania,“ uviedla expertka na problematiku IT práva a ochrany súkromia Zuzana Cích Hečko z právnej kancelárie Allen & Overy Bratislava.
O2 štartuje iniciatívu Nevolajtemi.sk od dnešného dňa, teda 31. mája 2021. Overiť a nahlásiť nevyžiadané volanie môžete na tejto adrese.