Talianske regulačné úrady obvinili spoločnosť Google zo zneužívania dominantného postavenia na trhu, za čo jej udelili pokutu vo výške 102 miliónov eur. Informuje o tom agentúra Reuters a taktiež správa protimonopolného úradu.
Google si pokutu vyslúži za to, že zo svojho systému Android Auto vylúčil aplikáciu JuicePass. Prístup do tohto ekosystému jej blokuje dva roky.
JuicePass je aplikáciou energetickej spoločnosti Enel, presnejšie jej divízie Enel X, ktorá sa zaoberá vývojom inteligentných riešení zameraných na udržateľné využívanie energie. Aplikácia určená pre platformu Android Auto vodičom elektromobilov umožňuje nájsť a rezervovať si miesto na dobíjacích staniciach.
Regulačný úrad tvrdí, že Google jednal neférovo s cieľom uprednostniť vlastnú aplikáciu Mapy. Tá síce rezerváciu miest a možnosť platenia na dobíjacích staniciach neponúka, no vodiči môžu prostredníctvom nej dobíjacie stanice vyhľadávať a nechať sa k nim navigovať.
Spoločnosť mala vylúčením aplikácie JuicePass ohroziť šance spoločnosti Enel na vybudovanie kvalitnej používateľskej základne v čase výrazného nárastu predaja elektrických vozidiel.
Google musí poslúchať
Regulačný úrad okrem pokuty žiada, aby Google aplikáciu JuicePass povolil a sprístupnil potrebné nástroje aj ďalším vývojárom tretích strán, ktorí chcú tvoriť aplikácie pre platformu Android Auto.
Úrad uvádza, dominantné postavenie spoločnosti umožňuje kontrolovať prístup vývojárov aplikácií ku koncovým používateľom. Podľa neho je Google hlavným globálnym hráčom v digitálnom odvetví, smartfóny s operačným systémom Android používajú tri tretiny Talianov.
Spoločnosť nespresnila, z akých konkrétnych dôvodov aplikáciu JuicePass blokuje už viac ako dva roky. Hovorca firmy pre Reuters uviedol, že s rozhodnutím regulačného úradu nesúhlasia.
„Existujú tisíce aplikácií kompatibilných s Android Auto a našim cieľom je umožniť ešte väčšiemu počtu vývojárov sprístupniť ich aplikácie v priebehu času,“ uviedol hovorca.
Podľa hovoru je prioritou spoločnosti zaistiť bezpečné používanie systému Android Auto počas jazdy. Podporované aplikácie preto musia spĺňať prísne pravidlá.
Google o ďalších korkoch rozhodne až po tom, ako sa oboznámi s rozhodnutím talianskeho regulačného úradu.