S aktualizáciou operačného systému iOS na verziu 14.5 spoločnosť Apple sprísnila ochranu osobných údajov používateľov. Používatelia mobilných zariadení od Apple majú možnosť aplikáciám zakázať zber niektorých dát, ktoré prevádzkovatelia využívajú na presnejšie cielenie reklamy.
Toto riešenie sa nepáči veľkým hráčom, ktorých podstatná časť príjmov pochádza práve z reklamy. Ozýva sa najmä spoločnosť Facebook. Vlastník populárnych sociálnych aplikácií si myslí, že sprísnenie politiky ochrany súkromia bude „zničujúce pre malé firmy“, ktoré sa pri svojom podnikaní spoliehajú na reklamnú sieť sociálnej siete.
V najväčších amerických novinách si Facebook dokonca zaplatil celostránkovú reklamu, kde tieto zmeny kritizuje. Firma robí všetko preto, aby sa k používateľským údajom dostal.
Najnovšie vlastníkom iOS zariadení zobrazuje v aplikáciách Facebook a Instagram upozornenie, prostredníctvom ktorého sa im snaží vysvetliť, na čo ich údaje potrebuje.
Facebook: Ak neposlúchnete, môže sa stať, že budete platiť
Píše sa v ňom, že informácie získané z iných aplikácií a webov spoločnosť využíva na to, aby mohol používateľom zobrazovať prispôsobenejšie reklamy. Okrem toho hovorí o podpore firiem, ktoré sa pri oslovovaní svojich zákazníkov spoliehajú na reklamy.
Najzaujímavejší je tretí bod. Podľa spoločnosti zbieranie údajov dopomáha k tomu, aby mohli byť jeho aplikácie dostupné zadarmo, respektíve bez poplatkov. Akoby sa Facebook snažil používateľom naznačiť, že pokiaľ nebude mať prístup k údajom, aplikácie Facebook a Instagram spoplatní.
Dialógové okno v aplikáciách si všimol ešte v sobotu Ashkan Soltani, informuje o tom server The Verge.
Ten pripomína niekdajší slogan Facebooku, podľa ktorého bude sociálna sieť vždy dostupná zadarmo. Z hlavnej stránky Facebooku tento slogan zmizol v roku 2019. V roku 2018 Mark Zuckerberg, šéf Facebooku, vo výpovedi pred kongresom USA nevylúčil, že Facebook nespoplatní. Dodal však, že vždy bude existovať verzia sociálnej siete, ktorá bude pre používateľov dostupná bezplatne.
Či by však Facebook skutočne v budúcnosti aplikáciu Facebook a Instagram spoplatnil, je momentálne nanajvýš otázne. Niektorých iOS používateľov ale môže zdanlivá vidina spoplatneného Facebooku motivovať k tomu, aby zber údajov v aplikáciách radšej povolili.
spoplatnite to, včera bolo neskoro. Rýchlejšia cesta k zániku toho paškvilu ani neexistuje.