Vedeli by ste si predstaviť let z Európy do Spojených štátov amerických, ktorý by trval len 90 minút? Presne to plánuje ponúknuť nové lietadlo S-512 od spoločnosti Spike Aerospace.
Reč je o 18-miestnom lietadle, ktoré sa po rýchlostnej stránke bude približovať slávnemu Concorde. Aspoň spočiatku. Reč je o nadzvukovej rýchlosti, konkrétne 1,6 Mach, čo vychádza na takmer 2 000 kilometrov za hodinu. Pri tejto rýchlosti zvládne cestu cez Atlantik za tri a pol hodiny, píše The Independent.
Rýchly ako blesk
Tu však kapacity lietadla nekončia. Časom sa plánuje vypracovať na rýchlosť 3,2 Mach, čo zodpovedá 3 920 km/h. Takto dokáže ponad Atlantik, konkrétne z Londýna do New Yorku, preletieť len za hodinu a pol. „Už od počiatku času ľudia chceli cestovať rýchlejšie,“ povedal zakladateľ a CEO spoločnosti Spike Aerospace, Vik Kachoria, pre The Telegraph. „Dostávať sa na rôzne miesta rýchlejšie prináša viac možností. Či už je to jazda na ťave namiesto chôdze alebo 6-hodinový let ponad Atlantik namiesto strávenia štyroch týždňov na parníku.“
Ďalšou črtou, ktorou sa bude S-512 líšiť nielen od ostatných lietadiel, ale aj slávneho Concorde, je hluk. Kachoria označil Concorde za príliš hlučný. Dodal, že konverzácie dvoch ľudí sa pohybujú v hladine od 65 do 75 decibelov, pričom hluk v kabíne legendárneho lietadla dosahoval až 85 decibelov.
Nové lietadlo bude o poznanie rýchlejšie aj tichšie – hlasitosť hluku má dosahovať len 60 decibelov, čo je menej ako hlasitosť bežnej konverzácie.
S-512 od Spike Aerospace nebude mať okná, bude však extrémne tichý
Spoločnosti sa podarilo redukovať hluk tým, že svoje lietadlo nevybavila oknami. Namiesto nich sa bude po stranách kabín tiahnuť dlhá obrazovka, ktorá bude zobrazovať rôzne panorámy.
Čo sa týka Concorde, legendárne lietadlo slúžilo po dobu takmer 30 rokov, konkrétne od 1976 do 2003. S-512 by sa mal do vzduchu dostať v roku 2028, pričom do roku 2040 spoločnosť sľubuje prechod na lety s nulovou uhlíkovou stopou.
A koľko bude takýto zážitok stáť? To sa ešte presne nevie, no podľa všetkého by sa cena lístka mala rovnať dnešným cenám za prémiovú biznis triedu v bežných lietadlách.
A načo mu to je keď sa nedá a nebude ešte pekných pár rokov dať cestovať ????? :)))))))))))))))))))))))))))