Výskumná spoločnosť International Data Corporation sa pozrela na to, ako sa na celosvetovom trhu darilo inteligentným hodinkám, náramkom a slúchadlám, teda nositeľnej elektronike. Víťazom, zdá sa, je Apple.
V štvrtom štvrťroku 2020 dodali výrobcovia svojim zákazníkom 153,5 milióna nositeľných zariadení, čo predstavuje medziročný nárast o 27,2 %. Za celý rok stúpli dodávky o viac ako štvrtinu (28,4 %) na 444,7 milióna kusov.
V poslednom štvrťroku dopyt podporili nové zariadenia s nižšou cenou. V roku 2020 však stúpli výdavky na nositeľnú elektroniku vo všeobecnosti, za čím IDC vidí pandémiu. Ľudia sa viac venovali fyzickej aktivite a starostlivosti o zdravie, čo ich motivovalo ku kúpe inteligentných hodiniek so športovo-zdravotnými funkciami.
IDC však uvádza, že trh nerástol rovnomerne. Produkciu niektorých výrobcov ovplyvnil nedostatok polovodičových súčiastok.
V štvrtom štvrťroku sa darilo najmä bezdrôtovým slúchadlám, na celkovom objeme dodávok sa podieľali 64,2 percentami. Hneď za nimi nasledovali inteligentné hodinky s podielom 24,1 %. Naopak, zákazníkov nenadchli športové smart náramky. Ich podiel tvoril len 11,5 %, záujem medziročne poklesol o 17,8 %.
Jasným lídrom je Apple
Na prvej priečke najúspešnejších výrobcov sa medzičasom nič nezmenilo. Trh s nositeľnými zariadeniami aj naďalej bezpečne ovláda Apple. V štvrťročnom aj medziročnom porovnaní patril spoločnosti Apple na trhu viac ako tretinový podiel.
Darilo sa hodinkám Apple Watch, ktorých dodávky stúpli o 45,6 %. Zákazníci si mohli vyberať z troch modelov z rozdielnych cenových hladín – Watch Series 6, Watch SE a Series 3. V tomto roku môže Apple zase zaujať novým modelom hodiniek Watch Series 7, ktoré majú obsahovať aj neinvazívny glukomer. Predstavené budú na jeseň. Dočkať by sme sa mali aj slúchadiel AirPods 3. generácie.
Na druhej pozícii sa ocitlo čínske Xiaomi s medziročným rastom na úrovni 5 %. Dopyt po náramkoch Mi Band síce klesol o 18,3 %, no úspešné boli slúchadlá, a to hlavne na čínskom a ázijských trhoch. Podľa IDC čaká Xiaomi svetlá budúcnosť, na európskom trhu rastie a okrem toho má profitovať z poklesov spoločnosti Huawei.
Tretí Samsung dodal zákazníkom v Q4 2020 8,8 miliónov slúchadiel. Jeho smart náramky dokázali na niektorých trhoch konkurovať lacnejším čínskym značkám, celkovo ich však predal len 1,3 milióna kusov. V štvrtom štvrťroku si pohoršili hodinky, Samsung dodal zákazníkom 2,9 milióna kusov.
Podobne ako Apple, aj Samsung má v tomto roku predstaviť hodinky s neinvazívnym glukomerom. Tie by však mali byť uvedené na trh skôr ako konkurenčné Apple Watch Series 7.
Huawei sa v štvrťročnom porovnaní prepadol na 4. miesto a naďalej tak bojoval so sankciami americkej vlády. Na čínskom trhu rástol tempom 9,4 %. Stratil však podiel na silných trhoch, akými sú Ázia či Západná Európa. Zákazníkov viac zaujali hodinky ako náramky značky Huawei. Kým pri náramkoch IDC menuje pokles dodávok o 33,7 %, hodiniek sa predalo o 18,2 % viac.
V tabuľke vyššie (Q4) môžeme na piatej priečke vidieť výrobcu BoAt, ktorý je u nás neznámy. Ide o značku, ktorá pôsobí výlučne na indickom trhu, kde úspešne predáva inteligentné bezdrôtové slúchadlá.