Slovenské e-shopy v zložení Alza, Datart, Hey.sk a doručovateľská spoločnosť Zásielkovňa vyzývajú vládu SR, aby počas sprísneného lockdownu právne upravila možnosť vyzdvihnúť si zásielku objednanú cez internet a ďalšími vzdialenými prostriedkami v maloobchodných prevádzkach. Varujú, že inak hrozí kolaps doručovateľských služieb.
Zavedenie lockdownu tesne pred vianočnými sviatkami spôsobí presun predvianočných ako aj povianočných nákupov na internet. Kapacity doručovania kuriérmi na adresu sú v súčasnosti maximálne vyťažené, pri vyzdvihovaní zásielok na poštách môže dochádzať k vytváraniu front na poštách a tým aj k nežiaducej kumulácii osôb.
Na Slovensku však existujú stovky výdajných miest, ktoré by obstarali zvýšený nárast obchodu cez internet. Veľký počet týchto výdajných miest je ale umiestnený v priestoroch, v ktorých je zakázaný predaj.
„Apelujeme na vládu SR, aby právne jednoznačne zakotvila, že obchody môžu mimo zakázaného predaja svojho tovaru naďalej vykonávať výdaj tovaru nakúpeného cez Internet, alebo cez telefón,“ píše sa vo výzve.
Podľa e-shopov a Zásielkovne iba tak dôjde k oslabeniu doručovania inými metódami a len tak sa dá vyhnúť prípadnému kolapsu doručovateľských služieb. Predajcovia v obchodoch môžu zachovaním výdajne tovaru kúpeného na internete aspoň čiastočne kompenzovať svoje straty, nebudú tak vznikať zbytočné rady na vyzdvihovanie zásielok na poštách a súčasne sa odbremenia vyťažené kuriérske spoločnosti.
Väčšina výdajných miest je neďaleko domova, predajne disponujú dostatočnou predajnou plochou na zachovanie prísnych hygienických štandardov pre vyzdvihnutie objednávky. Priemerná doba výdaja zásielok je priemerne do jednej minúty a je možné určiť, že výdaj bude prebiehať bez vstupu príjemcu zásielky do obchodu (vo dverách / výdajné okienko).
Hrozí kolaps e-shopov aj kuriérov
Ak by v týchto obchodoch, v ktorých je zakázaný maloobchodný predaj, nebol umožnený výdaj zásielok zakúpených na internete, a zároveň by odovzdanie zásielok zakúpených na Internete bolo možné len v predajniach prevádzkovaných samotným e-shopom, máme za to, že by došlo k zásadnému obmedzeniu v rovnakom prístupe na trh pre tie e-shopy, ktoré nedisponujú vlastnou sieťou výdajní a spoliehajú na výdajné siete a výdajne prevádzkované tretími osobami a okrem iného tiež v podstate všetkými poskytovateľmi dopravných služieb.
„Počas lockdownu ostanú e-shopy jedinou možnosťou zásobovania obyvateľov Slovenskej republiky nepotravinovým tovarom. Aby mohli splniť v tejto zložitej situácii svoju nezastupiteľnú úlohu, potrebujú od vlády záruky, že nebudú obmedzené ich vlastné výdajné miesta, ani partnerské odberné miesta, ako napríklad Zásielkovňa. Obmedzenie výdajných miest by viedlo ku kolapsu dopravcov, ktorí teraz doručujú na hrane svojich možností. Preto sa Alza.sk rozhodla pripojiť k výzve zástupcov internetového obchodu vláde Slovenskej republiky,“ uviedol Lukáš Baudyš, riaditeľ logistiky Alza.sk
,,Rozumieme tomu, že je potrebné spomaliť aktuálny vývoj pandémie, ale myslíme si, že čiastočné zachovanie fungovania maloobchodu je dôležité z hľadiska udržania ekonomiky. Preto veríme, že vláda v najbližších dňoch predstaví také opatrenia, ktoré nebudú viesť k úplnému obmedzeniu predaja a následnému kolapsu doručovateľských služieb,“ hovorí Vladimír Sušil, obchodný riaditeľ značiek DATART a Hej.sk.
„Cieľom našej spoločnej výzvy je vyhnúť sa kolapsu doručovateľských spoločností a to tým, že sa jednoznačne zakotvia pravidlá nakupovania cez internet. Výdajné miesta musia mať garanciu, že môžu mať otvorené a zákazníci musia mať istotu, že predvianočné a povianočné nákupy si dokážu bez problémov vyzdvihnúť neďaleko svojho domova,“ konštatuje Alexander Jančo, Chief Executive Officer Zásielkovne.
Čítam to vrade pred poštou… Čo dodať.