Pred viac ako rokom, v novembri 2019, sa spoločnosť Google dohodla s výrobcom inteligentných hodiniek a náramkov Fitbit na akvizícii. Obchod v hodnote 2,1 miliardy dolárov však musel prejsť schválením príslušných úradov.
Európska komisia ako najvyšší výkonný orgán Európskej únie odpredaj výrobcu Fitbit definitívne schválila (dokument TU). EK sa podrobne zaujímala o to ako Google naloží s osobnými a zdravotnými údajmi používateľov zariadení Fitbit.
Pokiaľ by totižto Google použil osobné a zdravotné údaje používateľov vo svojom reklamnom ekosystéme a vyhľadávaní, mohol by tým obmedziť konkurenciu a ešte viac posilniť svoje postavenie na trhu.
Reuters v septembri informoval, že Google ponúkol európskym úradom ústupky, ktoré mali vyriešiť existujúce obavy vyplývajúce z nadobudnutia osobných a zdravotných údajov zákazníkov Fitbit. EK návrhy prijala a dohodu o odpredaji schválila s určitými pravidlami, ktoré zabezpečia, že trh s nositeľnými zariadeniami zostane otvorený a konkurencie schopný.
Dáta z Fitbit nepoužije pre reklamy
Google súhlasil s tým, že v reklamnom systéme Google Ads nepoužije žiadne údaje zaznamenané zariadeniami Fitbit. Ide aj o informácie o umiestnení a údaje, ktoré používatelia zadali manuálne.
Všetky informácie z hodiniek a náramkov Fitbit budú v dátovej infraštruktúre uložené zvlášť, Google ich teda oddelí od všetkých ostatných údajov, ktorými disponuje. Spotrebitelia v Európskom hospodárskom priestore sa budú môcť rozhodnúť, či tieto údaje sprístupnia aj iným službám Google akými sú napr. Mapy, Asistent, Vyhľadávanie a podobne.
Google takisto nebude môcť blokovať aplikácie a služby tretích strán, ktoré sa na údaje zo zariadení Fitbit spoliehajú. Nemôže obmedziť ani výrobcov smartfónov, ktorí potrebujú pristupovať rozhraniam zabezpečujúcim spojenie medzi smartfónom a hodinkami.
EK chce takýmto spôsobom ochrániť nové a začínajúce spoločnosti, ktoré sa rozhodli pôsobiť na „rodiacom sa európskom trhu digitálnej zdravotnej starostlivosti“.
Pravidlá, na ktorých sa Európska komisia so spoločnosťou Google dohodla, majú platnosť 10 rokov. EK sa ale môže rozhodnúť, že ich platnosť predĺži o ďalších 10 rokov, a to kvôli silnej pozícii spoločnosti Google na trhu s online reklamou.
Hoci má spoločnosť Google operačný systém WearOS pre nositeľné zariadenia, vlastné inteligentné hodinky ani náramok zatiaľ spotrebiteľom nepredstavila. K zlepšeniu postavenia na trhu s nositeľnými zariadeniami má spoločnosti Google dopomôcť práve Fitbit. Google mal záujem hlavne o hardvér, otázka osobných údajov ale nemohla zostať bokom.
Pripomenieme, že začiatkom roka 2019 Google prevzal za 40 miliónov dolárov časť spoločnosti Fossil. Zameral sa na duševné vlastníctvo spoločnosti vyplývajúce z výskumu a vývoja.