Agentúra Reuters tento mesiac priniesla zaujímavú správu, podľa ktorej má spoločnosť Apple v roku 2024 začať vyrábať elektromobil s technológiou autonómneho riadenia.
„Apple Car“, ako sa zatiaľ neexistujúci produkt predbežne označuje, majú poháňať batérie novej generácie s monočlánkovým dizajnom, vďaka ktorým prejde elektromobil na jedno nabitie podstatne dlhšiu vzdialenosť. Citeľne by tiež mali klesnúť náklady na výrobu takýchto batérií.
Výrobu elektromobilu s emblémom nahryznutého jablka na kapote má pre Apple zabezpečovať externý partner. Apple o možnej výrobe údajne rokoval so spoločnosťou Magna. Rozhovory ale mali stroskotať na tom, že bol plán predložený spoločnosťou Apple príliš nejednoznačný.
Podľa Reuters tiež existuje šanca, že Apple svoj zámer zredukuje a zameria sa len na vývoj systému autonómneho riadenia, ktorý by bol následne integrovaný do elektromobilov z produkcie tradičných výrobcov.
Vyrobiť autonómny elektromobil však nie je to isté, ako vyrobiť iPhone. Informácie preto mnohí vnímajú skôr skepticky. V podobnom duchu sa vyjadril aj uznávaný analytik Ming-či Kuo zo spoločnosti TF International, ktorý je známy svojimi relatívne presnými technologickými prognózami.
Podľa serveru MacRumors Ming-či Kuo uviedol, že špecifikácie elektrického vozidla od Apple ešte neboli dokončené. Dodal, že by nebol prekvapený, keby sa výroba vozidla spustila až v roku 2028, poprípade neskôr.
Trh vníma aktuálne informácie o vývoji „Apple Car“ príliš optimisticky, zhodnotil Kuo. Analytik preto investorom odporúča, aby sa v súvislosti s avizovaným elektromobilom zatiaľ vyhli skupovaniu akcií.
Hoci má spoločnosť Apple celý rad konkurenčných výhod, o množstve zdrojov nehovoriac, v nových odvetviach nie je vždy úspešná. MacRumors menuje ako príklad trh s inteligentnými reproduktormi. Dopyt po zariadeniach HomePod a HomePod mini nenaplnil očakávania a vývoj nových modelov firma dočasne pozastavila.
Konkurencia na trhu elektromobilov a systémov autonómneho riadenia je pritom ďaleko silnejšia ako na trhu inteligentných reproduktorov. Či Apple Car v budúcnosti uspeje tak nie je vôbec isté.
Rozhodnú dáta?
Kľúčový faktor úspechu pritom nestojí na strane hardvéru. Podstatné sú údaje, tzv. big data, spracovávané strojovým učením. Kým Apple uvedie svoj elektromobil na trh, tradičné automobilky medzi tým nazhromaždia množstvo prevádzkových dát, ktoré sú zásadné pre správne fungovanie a napredovanie systémov autonómneho riadenia. Apple bude musieť túto „informačnú priepasť“ prekonať.
Otázny je aj revolučný „monočlánkový dizajn“ batérií, ktoré majú Apple Car napájať. Elon Musk na sociálnej sieti Twitter v reakcii na tieto batérie uviedol, že „monočlánková“ batéria je „elektrochemicky nemožná“. Jej maximálne napätie bolo príliš nízke.
Podľa Muska mali zdroje možno na mysli skôr navzájom prepojené monočlánky, čo je spôsob, ktorý pri svojich batériách pre elektromobily uplatňuje aj Tesla. Elon Musk okrem toho napísal, že oslovil riaditeľa Apple s ponukou na odkúpenie automobilky Tesla za asi desatinu jej súčasnej hodnoty.
Tim Cook sa stretnutia údajne odmietol zúčastniť. Ponuka padla v náročnom období, kedy Tesla bojovala s problematickým zahájením výroby elektromobilu Model 3.
Šak to auto by bolo drahšie ako Tesla Roadster s tým kamionom DOKOPY !!!!!!!!!!
Ale aspon by bolo kvalitne vyrobene 😅
„alebo nikdy“
Bludne sny o krajsich zajtrajskoch .. .