Len počas jedného dňa označovaného ako Black Friday minie podľa analýzy portálu FinGO.sk priemerný Slovák v zľavách približne 140 eur. Tento rok bude poznačený koronakrízou a nákupy sa zároveň presunú do online priestoru.
Najčastejšie nakupujeme zľavnenú elektroniku či oblečenie. Tržby obchodníkov počas nasledujúcich dní porastú zhruba o 16 %.
„Najčastejšie v tomto predvianočnom čase nakupujeme oblečenie a obuv, na ktoré v priemere míňame 300 eur. Až takmer 40 percent Slovákov len za jeden nákup na internete minie v priemere od 100 až do 500 eur.
Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.
Zľavy počas Black Friday sa v priemere pohybujú na úrovni 60 až 75 %.
Podľa Európskeho štatistického úradu Eurostat až 40 % Slovákov nakupuje cez internet nábytok a tovar do domácnosti, elektroniku kupuje štvrtina ľudí. Najmenej kupujeme lieky, robí tak len 16 % ľudí.
Jedlo cez internet nakupuje takmer štvrtina Slovákov. Slováci vo vekovej kategórii 16 až 74 rokov najmenej dôverujú predajcom, ktorých pôvod je mimo krajín Európskej únie. Tovary z týchto krajín si objednáva len zhruba štvrtina ľudí.
Tržby môžu prekročiť hranicu 120 %
Black Friday sa tento rok presunie prevažne do e-shopov. „Očakávame, že nárasty v tržbách budú prekračovať hranicu 120 % oproti bežnému roku. Celkovo vianočné sviatky nahrávajú maloobchodníkom, nakoľko sú ich tržby v tomto období najvyššie počas roka.
V priemere sú tržby maloobchodu len počas decembra vyššie oproti ostatným mesiacom roka zhruba o 10 až 20 %. Najvyšší nárast tržieb je tradične u predajcov potravín, elektroniky, kozmetiky či športových potrieb,“ doplnila Buchláková.
Na druhej strane, po mesiaci žatvy prichádza pre obchodníkov pokles, ktorý prichádza so začiatkom roka, kde majú ľudia tendenciu viac šetriť, a to práve po mesiaci hojnosti. Vtedy sa tržby obchodníkov znižujú v priemere o 10 %, a to aj napriek tomu, že v tomto čase štartujú aj januárové výpredaje.
Na vianočné nákupy minieme do 500 eur
Slovenské domácnosti v priemere minú na vianočné nákupy do 500 eur. Najčastejšie nakupujeme kozmetiku, hračky, knihy, oblečenie, veci do domácnosti či kuchyne, ale aj mobily, elektroniku a elektrospotrebiče, nakoľko tieto položky podľa Štatistického úradu SR pred Vianocami zaznamenávajú najvyššie nárasty.
Do vianočného nákupu sa započítava aj nákup potravín či náklady na cestovanie, nakoľko mnohí na Vianoce cestujú niekoľko stoviek kilometrov domov.
V čase predvianočných zliav treba myslieť na to, aby sme sa zbytočne nezadlžovali. „Ľudia pred Vianocami často panikária a pod vplyvom emócií nepremyslene robia unáhlené rozhodnutia, ktoré ich neskôr môžu mrzieť.
Týka sa to hlavne nakupovania formou splátkového predaja, ktorý na nás číha v mnohých obchodoch. Predajcovia vedia ľudí veľmi rýchlo namotivovovať, aby nakúpili darčeky, napríklad väčšiu elektroniku, aj na splátky. Niekde ponúkajú možnosť začať splácať splátky až o tri mesiace, alebo dávajú ponuky na splátkový kalendár bez navýšenia, čo znie veľmi lákavo,“ skomentovala riaditeľka pre úvery vo FinGO.sk Eva Šablová.
Pozor na impulzívne nakupovanie
Až po Vianociach si človek väčšinou uvedomí, že napríklad plánoval rekonštrukciu bývania a zrazu mu financie na to nevychádzajú. Je to často impulzívne nakupovanie, ktoré môže naštrbiť ďalšie, oveľa dôležitejšie finančné plány, a preto určite neodporúčame zadlžovať sa kvôli vianočným nákupom a nakupovať darčeky cez úverové produkty.
Pri splátkovom nákupe treba dávať pozor aj na navonok lákavý nákup na splátky „bez navýšenia.“ Ak totiž človek nedodrží presne stanovené podmienky splátkového kalendára a napríklad nedokáže vysokú splátku zaplatiť každý mesiac, pošle nižšiu sumu alebo pošle splátku neskôr, tak potom už bude pokračovať v splácaní svojho dlhu so štandardným úrokom. A ten nemusí byť nízky.