Poslanci Európskeho parlamentu v stredu (24.11.) vyzvali Európsku komisiu, aby predložila návrh zavádzajúci právo spotrebiteľov na opravu počítačov a iných výrobkov. Informuje o tom spravodajstvo EP.
Nelegislatívne uznesenie získalo väčšinu – 395 hlasov. 95 bolo hlasov proti a 207 členov sa hlasovania zdržalo. Podľa návrhu by mohli byť výrobky povinne označené s cieľom poskytovať spotrebiteľom jasné, okamžite viditeľné a ľahko pochopiteľné informácie o predpokladanej životnosti a opraviteľnosti produktu v čase nákupu.
Európsky parlament vyzval na obmedzenie praktík, ktoré skracujú životnosť produktov. Chce podporiť udržateľnú spotrebu, opätovné používanie a opraviteľnosť výrobkov. Zároveň má snahu zvýšiť povedomie spotrebiteľov o ochrane životného prostredia.
K zníženiu množstva elektronického odpadu má prispieť systém univerzálnej nabíjačky. Poslanci túto výzvu adresovali Európskej komisii už v januári. Teraz ju zopakovali.
Poslanci sa zamerali aj na zodpovedný marketing a reklamu. Výrobcovia by mali propagovať environmentálne vlastnosti výrobkov podľa jednotných kritérií, na základe čoho by bolo možné ľahšie overiť pravdivosť tvrdení, ktoré v takejto reklame zaznejú.
Eurobarometer vo svojom prieskume zistil, že 77 % občanov Európskej únie uprednostňuje opravu zariadenia pred jeho výmenou. 79 % opýtaných sa domnieva, že výrobcovia by mali mať zákonnú povinnosť uľahčiť opravu digitálnych zariadení alebo výmenu ich jednotlivých častí.
Francúzsko od januára zavádza do praxe tzv. hodnotenie opraviteľnosti pre smartfóny, notebooky a ďalšie zariadenia. Skóre na stupnici 0 po 10 bodov jasne odpovie na otázku, aké náročné je produkt opraviť. Rakúsko zase zníži dane pre servisné služby a spotrebiteľom poskytne dotácie na opravy.
Náročnosť opravy jednotlivých produktov z kategórie mobilnej spotrebnej elektroniky už dlhšie hodnotí portál iFixit. Rovnako používa stupnicu od 0 po 10 bodov. Najľahšie opraviteľným smartfónom je podľa jeho hodnotenia Fairphone 3 (10 bodov). Naopak, takmer neopraviteľný je HTC One z roku 2013 (1 bod).
„Toto je obrovská výhra pre spotrebiteľov v celej Európe,“ uviedol na margo hlasovania Európskeho parlamentu Matthias Huisken z iFixit Europe. Na ťahu je teraz Európska komisia, ktorá snáď pripraví legislatívny návrh v krátkom čase.
Áno, osobne by som bol za opravu mobilu…KEBY TA OPRAVA NEBOLA DRAHŠIA AKO SAMOTNY MOBIL !!!!!!!!!!!!!
Príklad : mám Note 2, má prasklinu na vrchnom sklíčku, ale všetko funguje na 100%, takže to neriešim…mobil ma stál 30€ + 11€ nová baterka s ktorou mobil vydrží s aktívnou simkartou 15 dní, keď ho dám do airmodu, tak 22 dní…
Keby som chcel nové sklíčko, tak ma to aj s výmenou vyjde na 50€…
Keby som ale chcel vymeniť komplet panel, tak dám aj 200€……teda…nedám ! Radšej ho vyhodím a za 40-50 kúpim druhý…
A pri novších mobiloch je to ešte 100x horšie ! Taký displej na S7 to je takmer 300€…..Toľko ma ani nový nestál z obchodu pred 2 rokmi !!! (294€…)