Spoločnosť KLM v utorok prostredníctvom tlačovej správy upozornila, že prototyp lietadla Flying-V minulý mesiac absolvoval testovací let. Dobrá správa, dopadol úspešne, píše Simple Flying.
Vývoj, na ktorom sa spoločnosť podieľala spolu s Delft University of Technology, trval takmer dva roky. A je potešujúce vedieť, že ich úsilie prinieslo ovocie. Čím je ale Flying-V taký zaujímavý a čo ho odlišuje od bežných dopravných lietadiel? Odpoveďou je dizajn a spotreba.
Dizajn v tvare písmena „V“
Ako naznačuje samotný názov, Flying-V z vtáčej perspektívy pripomína písmeno V. Tento dizajn nám KLM a TU Delft odhalili približne pred jeden a pol rokom, pričom pototyp bol po prvýkrát predstavený v októbri minulého roku, kedy aerolinka oslávila 100. narodeniny.
Odvtedy si prototyp prešiel mnohými testami, ktoré sa konali v aerodynamických tuneloch i na zemi. Viedol si obstojne, a tak nastal čas ho vyslať na oblohu.
Lepšia aerodynamika, nižšia spotreba
Flying-V má byť veľmi úsporným lietadlom, a to práve kvôli svojmu dizajnu. Nádrže, kabíny pre cestujúcich a úložné priestory budú umiestnené do vnútra krídel, ktorých tvar vylepšuje aerodynamiku a zároveň redukuje váhu lietadla. Predbežné kalkulácie tvrdia, že Flying-V bude v porovnaní s aktuálne najpokročilejším lietadlom až o 20 % úspornejší.
This summer, a team of researchers, engineers and a drone pilot of @tudelft travelled to Germany for the first real world test flight. After a period of extensive testing in the wind tunnel and a series of ground tests, it was time to find out: can the Flying-V actually fly? pic.twitter.com/Lq4f12oX0l
— KLM (@KLM) September 1, 2020
Priebeh a výsledok testovania
Model, ktorý slúžil ako pokusný králik, bol 2,76 metra dlhý a 3,06 metra široký, pričom vážil len 22,5 kg. O jeho pohon sa starala dvojica motorov s výkonom 4 kW a lítium-iónová batéria o váhe 6 kg.
Cieľ testovania bol prostý. Úlohou bolo zvládnuť bezpečné vzlietnutie, predviesť niekoľko manévrov a následne úspešne pristáť. Tím tak získal nemalé množstvo informácií o nevyhnutných zmenách, vďaka ktorým bude prototyp lepšie pripravený na ďalšie skúšky.
Prvý test dopadol úspešne. Samozrejme, našli sa aj drobné nedostatky, no práve na ich odhalenie tieto testy slúžia. Počas druhého testovania sa s nimi už zrejme nestretneme.