Nová štúdia sa zamerala na celoživotné emisie elektromobilov a automobilov poháňaných fosílnymi palivami. Vedci pritom zistili, že Tesla Model 3 je o 65 % „čistejšia“ než Mercedes-Benz C-Class, a to aj po tom, ako do rovnice pridali aj emisie vytvorené pri výrobe batériových článkov.
Automobilky a ropné spoločnosti roky kritizovali elektromobily. Tvrdili, že elektromobily sú pre životné prostredie horšie hlavne kvôli tomu, že elektrina, ktorou sa nabíjajú nie je „čistá“. To znamená, že pri výrobe elektriny sa do ovzdušia dostávajú emisie.
Okrem toho tvrdili, že to, čo majitelia elektromobilov môžu ušetriť jazdením ani zďaleka neprevyšuje to, koľko emisií vzniká pri výrobe samotných batérií.
Opierali sa hlavne o štúdiu z Nemecka, ktorá bola publikovaná len minulý rok. Po dôkladnom rozbore vyšlo najavo, že štúdia mala vážne nedostatky a z veľkej časti jej výsledky vyvrátili.
Teraz sa na svetlo sveta dostala nová štúdia, za ktorou stoja experti z Eindhover University of Technology, v ktorej vedci do detailov rozobrali a podrobne vysvetlili všetky chyby, ktoré sa objavili v pôvodnej štúdii. Zároveň dokazujú, že elektromobily počas svojho životného cyklu vyprodukujú výrazne menej emisií, a to aj po zarátaní emisií súvisiacich s ich výrobou.
Štúdia vyzdvihuje päť hlavných chýb z pôvodného diela:
- Výrazné prehnanie pri odhade vyprodukovaných emisií pri výrobe batérií
- Podcenenie dĺžky životnosti batérie
- Predpoklad, že výroba elektriny v budúcnosti nebude „zelenšia“
- Využité laboratórne výsledky, za ktoré zaplatili automobilky
- Úplne vyňatie alebo výrazné podcenenie emisií súvisiacich s výrobou fosílnych palív
Výrazne menej CO2 aj pri športových modeloch
Pri bode týkajúcom sa výroby batérií našli výskumníci z Eindhover University of Technology niekoľko základných chýb.
„Škálovanie a šikovnejšie plánovanie (napr. uchovanie, resp. recyklovanie vzniknutého tepla z výroby) dramaticky znížili energetickú záťaž fabrík, ktoré vyrábajú batériové články. Zároveň je zjavné, že výroba elektriny sa pomaly ale isto zbavuje uhlíkovej stopy. Všetko toto prispieva k znižovaniu záťaže elektromobilov na životné prostredie. Mnohé štúdie ako napríklad Buchal, Karl and Sinn, ADAC, ÖAMTC a Joanneum Research vychádzali z toho, že pri výrobe jednej batérie do ovzdušia unikne 175 kilogramov CO2.
Túto hodnotu prevzali z vysoko kontroverznej štúdie z roku 2017. Tú istú štúdiu však v roku 2019 aktualizovali. Konštatovali v nej, že výroba jednej batérie v skutočnosti stojí len 85 kilogramov CO2, teda dvakrát menej. Predpokladáme, že dnes sa táto hodnota pohybuje v rozpätí od 40 do 100 kg/kWh s priemerom 75 kg/kWh,“ píšu autori štúdie.
Aby neostali len pri teórii a číslach, výskumníci sa rozhodli porovnať niektoré známe elektromobily a „klasické“ autá. V porovnaní nechýbala ani Tesla Model 3 a Mercedes-Benz C-Class. Zistili, že Tesla Model 3 pre životné prostredie predstavuje o 65 % nižšiu emisnú záťaž.
Ak vás táto téma zaujíma a chceli by ste si prečítať celú štúdiu, spraviť tak môžete na tomto odkaze.
Zaujímavé že sa tam nepíše a tým pádom nezaratava reciklacia použitých akumulatorov.
Presne tak isto ako aj veľa krát nie zmieňované výmeny batérií čo urobia iba v originál servise. Čo už bežných áut není nutné a hlavne tá cena za výmenu batérií ďakujem pekne 20.000+- podľa typu a druhú auta tak to áno….
šak to nemôžu dať do štatitiky…
ani Intel nedáva do jeho výkonových tabuliek pre neho 90% nevýhodných výsledkov ktoré v súčasnosti patria AMD procesorom :))))))
No problém môže nastať s ekológiu na úplne inom mieste. Takéto auto stráca dnes po 3-5 rokoch od 30-70% zo svojej hodnoty. U auta s cenou 30-40.000€ za nové to dáva zostatkovú cenu niekde medzi 10-20.000€ ako ojazdeneho. Kto si kúpi auto za 10 či 20.000€ so skoro nefunkčnými batériami,aby do neho vrazil cca.10.000€ a sfunkčnil ho? Takže sa nám budú kopiť nepredajne a skoro nepojazdné,ale za to eko autíčka v bazároch a uliciach. Nikto predsa pred predajom nedá do jazdeného auta vymeniť batérie, veď je viac ako isté, že by ho nemusel predať ani za cenu ktorú dal za výmenu nových batérií. Tak o akej ekológii sú tie štúdie? Niekto si asi povedal že si budeme kupovať pokazde nové auto. No také peniaze nebude ochotný vyhadzovať každých 5rokov ani človek so Švajčiarskym platom.
To ze to článok nespomína, neznamená ze to tak neni
Taktiez mi tam absentuje rozvodova sustava a jej vyroba, co je tiez sucastou prevadzky. Taktiez preprava akumulatorov z Ciny ci US. Tych premennych tam stale absentuje vela, aby sa mohlo hovorit o nejakej komplexnej studii
NEVERIM TOMU !!!
To je tak ako sa roky vedelo že špenát má najviac železa že ???
Alebo desiatky iných mýtov a podobných howadín…a každých 10 rokov zistia že to nebolo tak a je to inak…toto bude na tom celkom isto tak isto…….
Čomu neveríš?
no že elektromobil je šetrnejší k životnému prostrediu…
pretože…tu nenapíšu úplne všetky faktory čo na to skutočne majú vplyv !
napríklad fakt ako sa získavajú látky cenné na výrobu batérií…recyklácia / likvidácia…koľko uhlia sa spáli na výrobu elektriky kde je vysoká neúčinnosť nabíjania ešte aj…atď…
PS : inak ale neverím v podstate ničomu :))) život ma naučil…
V prvom rade by bolo treba zozbierať info o výrobe batérií a v druhom ich reciklacii. Zatiaľ sa o tom len mlčí a slepo sa tlačí na elektromobily. Ak aj potom bude všetko toto odkryté a nebude to škodiť životnému prostrediu o čom silno pochybujem, sa môžeme baviť, že elektromobili nemajú neblahy vplyv na životné prostredie. Netreba zabudnúť, že minca má vždy dve strany. A teda sa povenovať aj tomu, čo dáva auto do pohybu, teda batériám ako takým.
Hm, výroba elektriny pi nezmyselnom zavrhnutí jadra je a bude na 80-85% závislá na fosílnych palivách. Vietor a slnko to nevytrhnú už aj vzhľadom na nestálosť zdroja energie a “ skladovateľnosť“ už vyrobenej elektriky. A tokamak je sci fi ešte 100 rokov.
Týmto spôsobom – bez jadra- nebude výroba elektriny “ zelenšia“ nikdy.
Škoda že odborníci nezarátali aj ako tesla ovplyvní životné prostredie celkovo, keďže sa investuje viac do ekológie a menej do fosílnych produktov pri ktorých skratka eko neznamená nič iné ako hasenie ohňa kvapkou vody.
Najmä pri súčasnom do oči bijúcom globálnom otepľovaní.