Pred necelými dvoma týždňami zmizla z obchodov s aplikáciami spoločností Google a Apple hra Fortnite. Dôvodom bolo porušenie stanovených pravidiel pre vývojárov.
Tvorca hry, spoločnosť Epic Games, sa totižto rozhodol obísť povinnú 30-percentnú províziu z uskutočnených platieb v hre, ktorá automaticky putuje na účty Google a Apple. Epic Games pridal do hry prostredníctvom aktualizácie vlastný platobný systém.
Nákup položiek cez tento systém bol pre hráčov lacnejší. Peniaze zároveň putovali priamo na účet Epic Games bez toho, aby si z nich Apple alebo Google odkrojil 30-percentnú časť. Reakcia zo strany Apple aj Google prišla okamžite a hru Fortnite zo svojich obchodov razom vykázali.
Spoločnosti Epic Games sa výška provízie nepáči dlhodobo. Žalobou chce docieliť, aby Google a Apple uvoľnili pravidlá pre vývojárov, ktoré ich nútia odvádzať takto vysoký podiel z uskutočnených platieb v hrách a aplikáciách.
Apple zašiel v spore ešte ďalej. Tvorcov z Epic Games chce od 28. augusta odstrihnúť od vývojárskych nástrojov pre iOS a macOS. Pokiaľ by sa tak stalo, výrobca by nedokázal naďalej poskytovať podporu a aktualizácie svojho herného enginu Unreal Engine, ktorý využíva množstvo vývojárov tretích strán.
Na Unreal Engine sú napríklad postavené hry Batman: Arkham Origins, Dungeon Defenders a Infinite Blade. Využívajú ho aj niektoré PC programy pre 3D modelovanie. Pomocou týchto programov boli napr. vytvorené živé kulisy pre seriál The Mandalorian z dielne The Walt Disney Company, pripomína AndroidPolice.
Rukojemníkmi sporu teda nie sú len hráči, ale tiež rôzni vývojári softvéru, hier a aplikácií pre zariadenia s iOS, iPadOS a macOS. Strata prístupu k vývojárskym nástrojom Apple by bola pre Epic Games veľkým problémom, preto chce tomto kroku zabrániť na súde. Žiada, aby súd vydal predbežné opatrenie, ktorým by iniciatívu Apple zastavil.
Na stranu Epic Games sa najnovšie postavil Microsoft. Nekomentuje však spor týkajúci sa výnosov z platieb uskutočnených v aplikáciách a hrách. V stanovisku uvádza, že by spoločnosť Epic Games nemala stratiť prístup k vývojárskym nástrojom Apple.
Unreal Engine je podľa Kevina Gammilla, vedúceho pracovníka Microsoftu pre oblasť hier, kľúčovou technológiou pre mnohých tvorcov hier vrátane malých a nezávislých vývojárskych štúdií. Technológiu využíva aj samotný Microsoft. Menuje napríklad svoju hru Forza Street, ktorá je taktiež postavená na engine Unreal Engine.
Microsoft túto hru vydal pre systémy Windows v minulom roku. Pre platformy Android a iOS bola následne sprístupnená v máji tohto roku. Spor medzi Apple a Epic Games tak môže negatívne ovplyvniť aj podnikanie Microsoftu, preto je logické, že sa priklonil na stranu Epic Games.
Či bude mať vyhlásenie Microsoftu nejaký vplyv na rozhodnute súdu a prípadné vydanie predbežného opatrenia môžeme len tipovať. Ako sa táto časť sporu vyvinie sa v každom prípade dozvieme o niekoľko dní.
Toto isté sa deje na PC v službe Steam…
Na jednu stranu to beriem, 30% je dosť…ALE !!!
Na stranu druhú si musia vývojári uvedomiť zopár „drobností“ :
1 – KDE INDE A AKO INAK BY CHCELI SVOJE HRY PREZENTOVAŤ ?!?!?
2 – kto im dá infraštruktúru ako Gplay,Apple,Steam atď ?!?!?
3 – hlavne malý vývojári, ktorých je jak prdov v prasečáku by sa inak NIKAM nedostali, keby neboli na týchto službách !!! NIKTO by o nich NIKDY nevedel !!! Jedine ak by ten svoj na 99% odpad dávali fakt zadarmo…sú síce služby aj iné, prevažne warez a pod. kde by sa v podstate mohly aj takéto hry dávať, veď sú F2P a väčšinou platby sú až priamo v hrách, ale predsa len, aké je asi % užívateľov ktorý hry hľadajú na pofidérnych a často zavírených weboch oproti tým čo to proste sosnú pohodlne cez google napríklad ? A v prípade užívateľov iOS v podstate ani iná možnosť NIEJE…
Takže moje odporúčanie vývojárom : držať hubu a krok a platiť 30% za služby ktoré dostávajú !!!
Aj my platíme veci ktoré by sme nemuseli…napríklad 60€ ročne za bioodpad ktorý NEMAM napríklad…