V apríli roku 2016 zverejnili vedci z Columbia University a French National Institute štúdiu, podľa ktorej zistili, že užívatelia na sociálnych sieťach zdieľajú články, ktoré si nikdy neprečítali.
K zdieľaniu alebo poprípade ku komentovaniu článkov užívateľov často motivuje len ich nadpis, nie obsah. Podľa vedcov je takýmto spôsobom zdieľaných až 59 percent článkov. Na štúdiu v danom roku upozornil magazín Trend.
Zdieľanie článku bez jeho prečítania môže viesť k zbytočnému šíreniu dezinformácií alebo správ, ktorých obsah nekorešponduje s pútavým nadpisom. Prevádzkovatelia sociálnych sietí s týmto fenoménom prakticky nebojujú, aspoň to teda nie je vidieť.
Výnimkou je Twitter, ktorý chce užívateľom pred zdieľaním článku zobrazovať výzvu, aby si ho najskôr prečítali. Takýmto spôsobom chce prispieť k informovanej diskusii. Zatiaľ nie je jasné, akú podobu by mohla takáto výzva mať.
Zrejme pôjde o štandardné upozornenie, ktoré sa užívateľom zobrazí, ak na článok alebo URL adresu publikovanú v príspevku neklikli. Pri čisto textových a obrazových príspevkoch, bez pripojeného odkazu na web, sa upozornenie asi zobrazovať nebude.
Upozornenie bude môcť užívateľ zrejme jednoducho zatvoriť a pokračovať v činnosti, čiže pôjde o ľahko prekonateľnú bariéru. Napriek tomu ale môže prispieť k zodpovednejšiemu správaniu na sociálnej sieti.
Twitter novinku zatiaľ iba testuje v aplikácii určenej pre operačný systém Android. Ak budú výsledky testovania uspokojivé, niekedy v budúcnosti by sa mohli upozornenia stať bežnou súčasťou tejto sociálnej siete.