Posledné tri recesie za ostatných 30 rokov ukázali, že pracovný trh sa z nich spamätával väčšou automatizáciou výroby. Štúdia Cambridgskej univerzity ukázala, že až 88 % pracovných pozícii bola nejakým spôsobom automatizovaná.
Práve postihnuté sektory ako priemysel po krízach kládli väčší dôraz na technológie a kvalifikovanejšiu pracovnú silu. Vedci z Cambridgskej univerzity očakávajú, že sa podobný scenár udeje aj po pandémii COVID-19. Postupná automatizácia sa deje na Slovensku už niekoľko rokov.
Nízkokvalifikované pracovné pozície budú obzvlášť citlivé na automatizáciu. Výsledkom podľa odborníkov môže byť, že digitálne technológie zvýšia sociálne štiepenie a môžu byť zdrojom nepokojov v nasledujúcich rokoch.
„Aktuálne u nás pripadá na 10-tisíc zamestnancov v priemyselnej výrobe 151 robotov. Celosvetový priemer sa pohybuje na úrovni 85 robotov na 10-tisíc zamestnancov. V rámci robotizácie v Európe vedie Nemecko, kde pribúda ročne o trikrát viac robotov v priemyselnej výrobe ako na Slovensku,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.
Na Slovensku je robotizáciou ohrozených až vyše 34 % pracovných pozícii v priemyselnej výrobe, teda napríklad v automobilkách. Do úzadia sa dostanú pracovníci na robotníckych pozíciách, pracovníci v call centrách alebo predavači/pokladníci v maloobchode a veľkoobchode, ktorých postupne nahrádzajú samoobslužné pokladne.
Medzinárodná federácia robotiky uvádza, že za posledných šesť rokov sa globálna výroba a predaj priemyselných robotov zvýšili o 114 percent. Do roku 2021 sa očakáva, že by trh s robotmi mal každoročne vzrásť o 14 percent, čím by výroba mala dosiahnuť 600-tisíc robotov vyrobených ročne.
Na začiatku milénia sa ich ročne vyrobilo okolo 80-tisíc za rok. Za rok 2018 pripadalo v priemere v Európe 106 robotov na 10-tisíc pracovníkov v priemyselnom odvetví. V rámci USA to bolo 91 robotov a v Ázii 75 robotov.
Automobilový priemysel patrí k odvetviam s najväčším zavádzaním robotov do výroby, vlani s podielom 33 percent na celkovej dodávke robotov.
„Dôvodom je, že výroba osobných automobilov sa za posledných desať rokov stala čoraz zložitejšou. Podstatná časť výrobných procesov si v súčasnosti vyžaduje automatizačné riešenia využívajúce roboty.
Ide najmä o výrobcov hybridných a elektrických automobilov, ktorí zažívajú silnejší dopyt, ale rovnako aj tradiční výrobcovia automobilov musia meniť výrobu.
Výzva na splnenie cieľov v oblasti klímy do roku 2030 bude okrem toho nakoniec vyžadovať, aby väčšia časť nových automobilov bola vozidlami s nízkymi a nulovými emisiami, čo si vyžaduje aj postupné zavádzanie automatizácie,“ skomentovala Buchláková.
V budúcnosti budú výrobcovia automobilov investovať aj do aplikácií pri konečných montážnych a dokončovacích prácach.
Dodávatelia automobilových súčiastok, z ktorých veľký počet sú malé a stredné podniky, sa v plnej miere automatizujú pomalšie, ale môžeme očakávať, že sa to zmení, pretože roboti sa stanú menšími, prispôsobivejšími, ľahšie programovateľnými a menej finančne náročnými.