Nové limity pre bezkontaktné platby platia už približne mesiac, čo sa pochopiteľne odrazilo na spotrebiteľskom správaní. Až 84 % platieb prebehne bez zadávania PIN kódu, informuje Slovenská sporiteľňa.
Prvé štatistiky ukazujú, že zmena výrazne prispela k rýchlosti a bezpečnosti pri platení v obchodoch. Počet platieb, kedy ľudia v obchodoch zadávali PIN kód na platobnom termináli, klesol o polovicu.
Aj keď najviac platieb (63 %) je stále do 20 eur, pomerne výraznú časť (27 %) tvoria aj sumy v rozmedzí od 20 – 50 eur.
„V uplynulom období sme zaznamenali až dvojnásobný nárast počtu klientov, ktorí si pridali svoju platobnú kartu do mobilného zariadenia. Znamená to, že počet ľudí, ktorí chcú platiť mobilom alebo hodinkami neustále rastie. Okrem pohodlného platenia je dôvodom aj bezpečnosť, keďže pri platbe mobilom je možné zaplatiť bez zadávania PIN-kódu aj sumy nad 50 eur,“ vysvetľuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.
Vyšší limit pre bezkontaktné platby stanovuje zákon z dielne rezortu financií. Má pomôcť znížiť riziko šírenia koronavírusu pri platení. Majitelia platobných terminálov sa nemusia obávať, zmena nastavenia ich zariadenia prebehne automaticky, stačí mať terminál pripojený k sieti.
Najčastejšie otázky a odpovede
Odkedy fungujú nové limity?
Účinnosť navrhovaného opatrenia je od 22. apríla 2020. Nebude mať obmedzenú platnosť len po dobu účinnosti „lex corona“, ale natrvalo. V praxi to znamená, že od daného dátumu by už mali byť všetky banky a majitelia platobných terminálov pripravení na tieto zmeny.
Aký objem peňazí budem vedieť po novom zaplatiť?
Limit na jednu bezkontaktnú platbu je 50 eur, kumulatívne za viac po sebe idúcich platieb je to 150 eur. Ak však klient medzitým urobí kontaktnú platbu – teda napríklad si vyberie peniaze z bankomatu alebo zadá PIN kód pri platbe nad 50 eur, počítadlo na bezkontaktné platby sa anuluje a klient môže bez zadávania PIN kódu platiť aj naďalej.
Nepredstavuje zvýšenie limitu z 20 na 50 eur vyššie riziko zneužitia?
Aj pri bezkontaktných platbách platí, že sú bezpečné. Všade, kde je to možné, musia prebehnúť online, teda sú posielané na schválenie do banky. Znamená to, že pokiaľ by bola daná karta z dôvodu straty či krádeže zablokovaná, bude každý pokus o platbu zamietnutý. Ak by do momentu nahlásenia blokácie karty prišlo k jej zneužitiu neoprávnenou osobou, banka klientovi peniaze vráti.
Zmení sa niečo pri platbách mobilom?
Pri platení mobilom sa z pohľadu klienta nič nemení. Služba Apple Pay si overuje (a teda aj autorizuje cez PIN kód alebo biometriu) všetky platby bez ohľadu na výšku rovnako, preto používatelia nepocítia žiadnu zmenu ani pri platbách nad pôvodný limit 20 eur.
Inak tomu je v prípade Google Pay, kde klient doteraz platil sumy do 20 eur iba priložením zamknutého telefónu s rozsvietenou obrazovkou a až vyššie sumy bolo potrebné autorizovať PIN kódom či biometriou. Po novom sa telefón sám prispôsobí zvýšenému limitu, a teda platby do 50 eur urobí klient iba oživením telefónu.
Ako majú postupovať majitelia platobných terminálov?
Slovenská sporiteľňa poskytuje platobné terminály v rámci spoločného podniku Global Payments. „Úpravy nastavení platobných terminálov sú jednoduché, budeme ich robiť na diaľku. Podmienkou je, že terminál bude zapnutý a pripojený k sieti, obchodník pri tom byť nemusí.
Pri ostatných budeme obchodníkov kontaktovať, aby si platobný terminál zapli, zmena bude automatická po pripojení na náš systém. Verím, že vďaka tomuto procesu sa nám veľmi rýchlo podarí nastaviť všetkých viac ako 15 tisíc našich platobných terminálov,“ vysvetľuje Erik Brinkáč, riaditeľ Global Payments pre Slovensko.
Riadna blbosť…
Viete čo bude následkom tohoto ?
Omnoho vyššia kriminalita, pretože veľa zlodejom dojde že keď ukradnú mobil tak ešte môžu rýchlo nakúpiť za 50€ aspoň !!!
FAKT GENIALNE, v mobile to nemám a mať NE BU DEM !!!!