Aplikácie a služby z obchodu Google Play ich vývojári monetizujú rôznymi spôsobmi. Buď sú dostupné zadarmo a obsahujú reklamy, alebo si tú či onú aplikáciu užívateľ priamo zakúpi.
Niektoré aplikácie však využívajú systém predplatného, resp. odberov, poprípade ponúkajú bezplatné používanie po určitú dobu, kedy zákazník začne za službu platiť až po jej uplynutí.
Vývojári aplikácií, ktoré tieto metódy využívajú, ale užívateľov nie vždy korektne informovali o tom, za čo vlastne platia. Google sa rozhodol v tomto smere zvýšiť transparentnosť.
Vývojári budú musieť v aplikáciách jasne uvádzať, čo presne predplatné obsahuje, po akú dobu je platné, koľko stojí a hlavne, musia uľahčiť proces zrušenia predplatného ako aj bezplatných skúšobných období.
Vývojári musia svoje aplikácie zosúladiť s novými podmienkami obchodu Play do 16. júna. Po tomto dátume by sa už nemalo stať, že sa užívateľ prihlási na odber tej či onej aplikácie bez toho, aby vedel, za čo presne a koľko platí a na aký čas. Google o novinke informoval v blogu pre vývojárov.
Údaje o polohe
Zvýšená transparentnosť sa dotkne aj toho, ako aplikácie pristupujú k informáciám o umiestnení. Google preverí všetky aplikácie, ktoré pristupujú k údajom o polohe na pozadí systému.
Aplikácie, ktoré budú chcieť využívať prístup k polohe, keď nie sú aktívne, budú musieť najskôr získať povolenie od administrátorov obchodu Play. Google chce zredukovať zbytočné prístupy k údajom o polohe, keďže ide o citlivé informácie.
Povolenie dostanú napríklad sociálne siete, záchranárske aplikácie alebo napr. zdieľané taxi služby. Naopak, aplikácia lokálneho obchodu s potravinami nepotrebuje získavať informácie o polohe aj vtedy, keď nie je aktívna.
Napr. aplikácie bánk využívajú tieto informácie na to, aby zobrazili svojim zákazníkom polohu pobočiek a bankomatov. Vývojári musia svoje aplikácie upraviť na základe nových podmienok do novembra.
Nové, prísnejšie podmienky pre tvorcov aplikácií sú v súlade s vývojom novej verzie operačného systému Android 11, ktorá bude klásť ešte väčší dôraz na ochranu osobných údajov. Prvú beta verziu systému, určenú pre vybrané zariadenia, by mal Google uvoľniť niekedy v máji tohto roka.