Facebook predstavil v roku 2018 na svojej vývojárskej konferencii nástroj pre lepšiu ochranu osobných údajov. Dovoľuje užívateľom spravovať tie dáta, ktoré Facebook získava a zhromažďuje od webov a aplikácií tretích strán.
Facebook tieto údaje využíva pre presnejšie cielenie reklám, ktoré zohľadňujú vaše záujmy a preferencie. Ak ste si napríklad v e-shope so športovým oblečením prezerali nové tenisky na behanie, Facebook vám môže následne na nástenke zobraziť reklamu na športovú obuv v akcii. Učiní tak na základe údajov o vašom správaní (aktivite), ktoré im e-shop poskytol.
Nástroj pomenovaný ako Vaša aktivita mimo Facebooku bol od augusta minulého roka dostupný len v niektorých krajinách. Teraz je dostupný celosvetovo, pre všetky 2,4 miliardy aktívnych používateľov sociálnej siete Facebook.
Tento nástroj nájdete aj vo vašej aplikácii alebo webovej verzii sociálnej siete Facebook (Nastavenia – aktivita mimo Facebooku). V prvom rade si vďaka nemu môžete pozrieť informácie o aktivite, ktoré s Facebookom zdieľajú firmy a organizácie, ktoré ste navštívili mimo prostredia sociálnej siete.
V našom prípade sme napríklad zistili, že s Facebookom zdieľa informácie 790 aplikácií a webov. Slušný počet. E-shop s okuliarmi poskytol Facebooku údaje z 1 interakcie, predajca kníh zo 70 interakcií, stránka operátora z 10 interakcií… A tak ďalej.
Dôležitejšie je ale tlačidlo Vymazať históriu, ktoré odpojí aktivitu mimo Facebooku od vášho osobného účtu. Po odpojení vám bude ale Facebook aj naďalej zobrazovať rovnaké množstvo relevantných reklám. Pozor, Facebook zozbierané údaje fyzicky neodstráni, nebude ich len spájať s vaším účtom. Z údajov vymaže len identifikátory, ktoré určujú príslušnosť k vášmu účtu na Facebooku.
V ďalšom kroku by ste mali prejsť do sekcie Ďalšie možnosti, kde nájdete Spravovanie budúcej aktivity. Budúca aktivita mimo Facebooku je zapnutá aj po vymazaní histórie. Môžete ju vypnúť, čím Facebook aspoň čiastočne obmedzíte. V tomto prípade už hlási, že prostredie sociálnej siete bude menej personalizované a upozorňuje na zobrazovanie menej relevantných reklám.
Pokiaľ chcete využívanie informácií o vašom online správaní obmedziť viac, v nastaveniach nájdite Reklamy a Preferencie reklám. Zvoľte Nastavenie reklám, Reklamy na základe údajov od partnerov, ťuknite na Pokračovať a vypnite ovládač Povolené. Všetky funkcie môžete samozrejme opätovne zapnúť.
Facebook vás pred každou zmenou nastavenia upozorní, čo všetko váš zásah ovplyvní. Facebook by bol pochopiteľne najradšej, aby ste možnosti nastavené v jeho prospech nemenili.
Facebook popisuje nástroj Aktivita mimo Facebooku ako „novú úroveň transparentnosti a kontroly“. V žiadnom prípade nejde o zázrak, ktorý asi nezabráni úplnému sledovaniu vášho správania na webe a v aplikáciách mimo sociálnej siete. Poskytuje ale aspoň lepší prehľad a väčšiu kontrolu nad vašimi osobnými údajmi a súkromím.
božemoj…šak to by som už nemohol ani do mesta chodiť !!!
lebo v autobuse ma pozorujú ľudia…v meste na ulici ma pozorujú ľudia…v obchode ma sbs obkukáva :))) doma mám radšej stále zastreté aby ma náhodou dakto nesledoval cez okno :)))
zostrelil som už 3 drony čo ma sledovali na dedinou :)))