Revolúcia v oblasti batérií sa stále nekoná, ak budeme ignorovať zväčšujúce sa kapacity akumulátorov, technológie rýchleho nabíjania a prvotné experimenty s grafénom.
Batérie, ktoré napájajú súčasné smartfóny, tablety, ale ej elektromobily a rad ďalších zariadení, stále využívajú lítium-iónové technologické riešenie. Zmeniť sa to pokúša niekoľko firiem, medzi ktoré patrí aj americké IBM.
Spoločnosť vo svojom blogu informuje, že vyvíja nový typ batérie, ktorá neobsahuje kobalt a ďalšie ťažké kovy. Batéria namiesto nich využíva prvky získané z morskej vody. Podrobnosti známe nie sú, no spomínajú sa pozitíva, ktoré z nového prístupu vyplývajú.
Lacnejšie, šetrnejšie, lepšie
V skratke je nový typ batérie lacnejší, energeticky účinnejší, rýchlejšie sa nabíja, je ohľaduplnejší k životnému prostrediu a bezpečnejší, čo sa týka možného vznietenia pri poškodení alebo napríklad prehriatí.
IBM Research Battery Lab chce novú batériu priviesť k životu za pomoci partnerov, spoločností Mercedes-Benz, Central Glass a Sidus. Posledné dve menované spoločnosti sa zaoberajú výrobou batérií a elektrolytov. Mercedes-Benz je automobilka, ktorá predstavila svoje prvé elektrické SUV, model EQC.
Prototyp novej batérie bez ťažkých kovov by mal byť pripravený do jedného roka. Prípadná komerčná dostupnosť je teda zatiaľ ešte v nedohľadne. Snáď bude vývoj úspešný.
Kobalt ťažia aj deti
Suroviny ako kobalt a nikel sa ťažia v chudobných nestabilných krajinách, kde ich v často nelegálnych baniach dolujú v otrockých a neľudských podmienkach aj deti. Na problém v roku 2016 upozornila organizácia Amnesty International.
Technologický priemysel, obzvlášť výroba batérií, je však od týchto surovín závislá. Dokonca hrozí, že ich bude nedostatok, keďže záujem o elektrinou poháňané vozidlá postupne prirodzene rastie.
Ak by sa podarilo ťažké kovy v batériách aspoň čiastočne nahradiť, išlo by o významnú a prospešnú inováciu.